20:36 uur 12-07-2021

Women’s Entrepreneurship Accelerator lid geworden van het Generation Equality Forum voor genderbewuste inkooppanel en zet zich in voor actiecoalities

DALLAS, VS–(BUSINESS WIRE)– De Women’s Entrepreneurship Accelerator (WEA), een toonaangevende aanjager voor een grotere economische participatie van vrouwen, sloot zich aan bij het Generation Equality Forum in Parijs (30 juni – 2 juli) via het programma ‘Drivers of Change’. 26 jaar na de Verklaring van Peking is het Generation Equality Forum, bijeengeroepen door UN Women en mede georganiseerd door de regeringen van Mexico en Frankrijk, het meest kritieke moment in een generatie om te investeren in gendergelijkheid en het momentum voor de veiligheid, leiderschap en economische kansen voor vrouwen1. 50.000 mensen namen virtueel deel aan het Forum, dat 1.000 commitment-makers samenbracht en $ 40 miljard aan investeringen voor gendergelijkheid registreerde ter ondersteuning van een 5-jarig plan voor gelijke behandeling op 7 actiegebieden.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20210712005735/nl/

The Women’s Entrepreneurship Accelerator hosted a panel titled “Building a Transformative Strategy for Gender-Responsive Procurement,” aiming at creating awareness of the disproportionately complex and interconnected barriers on women’s entrepreneurship and promoting gender-responsive procurement strategies. (Graphic: WEA)

The Women’s Entrepreneurship Accelerator hosted a panel titled “Building a Transformative Strategy for Gender-Responsive Procurement,” aiming at creating awareness of the disproportionately complex and interconnected barriers on women’s entrepreneurship and promoting gender-responsive procurement strategies. (Graphic: WEA)

Op 2 juli organiseerde de Accelerator een panel met de titel: ‘Building a Transformative Strategy for Gender-Responsive Procurement’ (Een transformatieve strategie bouwen voor genderbewuste inkoop), gericht op het creëren van bewustzijn van de onevenredig complexe en onderling verbonden belemmeringen voor vrouwelijk ondernemerschap en het bevorderen van genderbewuste inkoopstrategieën. Wereldwijd is 1 op de 3 bedrijven eigendom van vrouwen2, maar vrouwen halen slechts 1% van de inkoopuitgaven van overheden en grote bedrijven binnen3. De sprekers deelden inzichten en concreet advies, onderbouwd door hun eigen traject, over het implementeren van inclusieve inkoopstrategieën.

De Women’s Entrepreneurship Accelerator, gelanceerd in 2019, is een multi-partnerinitiatief dat is bedoeld om vrouwelijke ondernemers over de hele wereld te inspireren, op te leiden en krachtiger te maken. De missie van de Accelerator is om barrières te doorbreken voor vrouwelijke ondernemers door middel van Four Pathways of Empowerment: Onderwijs, financiering, belangenbehartiging en participatie. Zonder kwalificatiegrenzen voor deelname is dit wereldwijde initiatief, opgericht door Mary Kay Inc., een strategische samenwerking, ontwikkeld in overleg met vijf agentschappen van de Verenigde Naties.

“Wij zijn van mening dat genderbewuste inkoop een enorme impact kan hebben, wat de integratie van bedrijven die eigendom zijn van vrouwen in de toeleveringsketen versnelt”, zei Julia Simon, Chief Legal & Diversity Officer bij Mary Kay Inc. “The Accelerator moedigt de publieke en private sector aan om van inclusieve inkoop een prioriteit te maken en de systemische verandering die vrouwen nodig hebben te stimuleren. Het ondersteunen van vrouwelijke ondernemers is van cruciaal belang voor duurzame groei.”

Simon was een van de panelleden tijdens de discussie over genderbewuste inkoop van het Gender Equality Forum. Ze werd vergezeld door Elizabeth Vazquez, CEO en medeoprichter van WEConnect International en Jamila Belabidi, directeur van inkopen, Global Women Economic Empowerment & Global Innovation, Procter & Gamble. Sonia Dridi, journalist en correspondent voor France 24 en Europe 1 in Washington DC, leidde de sessie.

“Het is een wereldeconomie van $ 93 biljoen, maar vrouwen blijven onzichtbaar als leveranciers van producten en diensten in onze wereldwijde waardeketens”, zei Vazquez. “Dit massale falen van de markt moet met spoed worden gecorrigeerd, zodat meer vrouwen kunnen bijdragen aan en profiteren van inclusieve economische welvaart en het scheppen van banen ter ondersteuning van SDG5.”

“Bij P&G, is onze focus op gendergelijkheid fundamenteel en geïntegreerd in ons bedrijf. Daarom zetten we ons in om tegen 2025 $ 10 miljard uit te geven aan door vrouwen gerunde en geleide bedrijven”, zei Jamila Belabidi, directeur van inkopen, Global Women’s Economic Empowerment & Global Innovation bij Procter & Gamble.

Tijdens het evenement sloot WEA zich ook aan bij vier van de actiecoalities voor gendergelijkheid via beleids-, programmatische en belangenbehartigingstoezeggingen: Economische rechtvaardigheid en rechten, feministische actie voor klimaatrechtvaardigheid, technologie en innovatie voor gendergelijkheid en feministische bewegingen en leiderschap. De Accelerator verbindt zich ook om tegen eind 2030 5 miljoen vrouwen sterker te maken door de belangrijkste economische en sociale belemmeringen voor vrouwelijke ondernemers weg te nemen.

De deelname van de Accelerator aan de actiecoalities van het Generation Equality Forum is slechts de laatste in een reeks stappen die de organisatie heeft genomen om het bewustzijn van de gelijkheid van vrouwen na COVID te vergroten:

  • Op 16 maart 2021 nam Deborah Gibbins, Chief Operations Officer van Mary Kay, deel aan de UN Global Compact Target Gender Equality-bijeenkomst namens de Accelerator. Gibbins benadrukte gegevens die onlangs door de Wereldbank zijn vrijgegeven, waaruit blijkt dat vrouwen over de hele wereld gemiddeld driekwart van de wettelijke rechten van mannen hebben. Ze daagde bedrijven uit om een standpunt in te nemen tegen juridische discriminatie en te pleiten voor hervormingen om de kloof te dichten, zodat vrouwen hun volledige potentieel kunnen bereiken. Het evenement bracht meer dan 5.000 mensen samen uit het bedrijfsleven, de Verenigde Naties, lidstaten en maatschappelijke organisaties uit meer dan 100 landen, waarbij 75% van de deelnemers de particuliere sector vertegenwoordigde.

  • Op 24 maart 2021, aan de zijlijn van de Commissie voor de status van vrouwen (CSW65), organiseerde de Women’s Empowerment Accelerator een panel met de titel: “Vrouwen leiden economisch herstel door ondernemerschap”, met vijf VN-agentschapspartners. Het collectief benadrukte de noodzaak van partnerschappen tussen de publieke en private sector om een faciliterend ecosysteem voor vrouwelijke ondernemers vorm te geven.
  • Op 15-16 juni 2021 sprak Gibbins tijdens de Global Compact-leiderstop van de VN tijdens de hoofdpodiumsessie ‘Women in Sustainability: Innovating in a Man’s World’ (Vrouwen in duurzaamheid: innoveren in een mannenwereld), waarin zij pleitte voor vrouwelijke ondernemers als de rolmodellen die de economie en de samenleving nodig hebben en met de nadruk op de cruciale missie van de Accelerator: “Vrouwelijk ondernemerschap speelt een sleutelrol in het succesvolle herstel van de pandemie. Daarom is de missie van de Women’s Entrepreneurship Accelerator zo actueel. En daarom hebben vrouwelijke ondernemers een kader van deze omvang nodig”, zei Gibbins. De jaarlijkse top bracht vrijwel meer dan 25.000 leiders uit het bedrijfsleven, de overheid, de VN en het maatschappelijk middenveld bijeen om de stand van de vooruitgang te inventariseren en om collectieve actie aan te zwengelen om de klimaatcrisis, de wereldwijde pandemie, economische ongelijkheden en sociale ongelijkheden te verlichten.

Over de Women’s Entrepreneurship Accelerator

De Women’s Entrepreneurship Accelerator is een multi-partnerinitiatief dat is bedoeld om vrouwelijke ondernemers over de hele wereld te inspireren, op te leiden en krachtiger te maken. De missie van de Accelerator is om barrières te doorbreken voor vrouwelijke ondernemers over de hele wereld door middel van Four Pathways of Empowerment: Onderwijs, financiering, belangenbehartiging en participatie. Zonder kwalificatiegrenzen voor deelname is dit wereldwijde initiatief, opgericht door Mary Kay Inc., een strategische samenwerking, ontwikkeld in overleg met vijf agentschappen van de Verenigde Naties: UN Women, de International Labour Organization, het International Trade Centre (ITC), UN Global Compact (UNGC) en het United Nations Development Programme (UNDP). De Accelerator streeft naar 5 miljoen vrouwen tegen het einde van 2030 economisch sterker te maken. Meer informatie kunt u vinden op https://www.we-accelerate.com/


1 https://forum.generationequality.org/home
2 Wereldbank (2020). Bedrijfsenquêtes, Gender Data Portal van de Wereldbank geciteerd door blogs van de Wereldbank (2020) Women entrepreneurs needed – stat! (Vrouwelijke ondernemers nodig – statistieken!)
3 Vazquez en Sherman (2014). Geciteerd door UN Women (2017) The Power of Procurement: How to source from women-owned businesses (De kracht van inkoop: hoe u kunt inkopen bij bedrijven die eigendom zijn van vrouwen.).

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Mary Kay Inc. Corporate Communications

marykay.com/newsroom

(+1) 972.687.5332 of media@mkcorp.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr