14:22 uur 20-01-2017

Internationaal Olympisch Comité en Alibaba Group lanceren historisch langdurig samenwerkingsverband: Alibaba wordt Wereldwijde Olympische Partner tot en met 2028

DAVOS, Zwitserland–(BUSINESS WIRE)– Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en de Alibaba Group (NYSE:BABA) hebben vandaag een gezamenlijke verklaring afgelegd betreffende een langdurig samenwerkingsverband dat doorloopt tot en met 2028. Alibaba gaat deelnemen aan het wereldwijde sponsorprogramma The Olympic Partner (TOP) en wordt de officiële partner voor ‘Cloud Services’ en ‘E-Commerce Platform Services’, alsmede Founding Partner van het Olympisch Kanaal.

Het samenwerkingsverband is vandaag bekendgemaakt tijdens het World Economic Forum in Davos, Zwitserland, in aanwezigheid van Thomas Bach, President van het IOC, Jack Ma, oprichter en uitvoerend voorzitter van de Alibaba Group, en Daniel Zhang, Chief Executive Officer van de Alibaba Group.

Thomas Bach, President van het IOC, verklaarde: “In deze nieuwe digitale wereld bevindt Alibaba zich in de unieke positie om het IOC te helpen bij het verwezenlijken van diverse belangrijke doelstellingen die zijn beschreven in de Olympische Agenda 2020, en tevens in positieve zin richting te geven aan de toekomst van de Olympische Beweging. Dit is een baanbrekende, innovatieve alliantie die zal helpen bij het bevorderen van de efficiëntie binnen de organisatie van de Olympische Spelen tot en met 2028. Tegelijkertijd worden de mondiale ontwikkeling van digitale mogelijkheden, waaronder het Olympisch Kanaal, ermee ondersteund.”

“Het samenwerkingsverband tussen Alibaba en het IOC is gebouwd op een fundament van gedeelde waarden en een gemeenschappelijke visie voor het verbinden van de wereld en het verrijken van de levens van mensen,” aldus Jack Ma, oprichter en uitvoerend voorzitter van de Alibaba Group. “We zijn er trots op om de Olympische Agenda 2020 te ondersteunen en een bijdrage te leveren aan de Olympische Spelen in het digitale tijdperk door middel van onze innovaties en technologieën.”

De bijdrage van Alibaba in het kader van dit samenwerkingsverband omvat onder meer:

  • best-in-class cloud computing infrastructuur en clouddiensten om te helpen bij het efficiëntere, effectievere en veiligere verloop van de Olympische Spelen, waaronder de ondersteuning van vereisten voor de analyse van big data;
  • het opzetten van een wereldwijd e-commerce platform voor Olympische belanghebbenden om in contact te komen met fans die op zoek zijn naar officieel gelicentieerde Olympische producten, vervaardigd door officiële licentienemers van de Olympische partijen, en een selectie van sportproducten, op wereldwijde basis; en
  • optimaal gebruik van de toonaangevende digitale mediatechnologieën en know-how van Alibaba voor de ontwikkeling van het Olympisch Kanaal en de afstemming ervan op het Chinese publiek.

“Alibaba is er trots op om het Internationaal Olympisch Comité te ondersteunen bij een revolutionaire digitale transformatie, terwijl we tegelijkertijd een stap dichter bij ons doel komen om 2 miljard consumenten van dienst te zijn,” sprak Daniel Zhang, Chief Executive Officer van de Alibaba Group. “We zullen gebruik maken van onze ervaring met een jong gebruikersbestand om te helpen meer jonge mensen in contact te brengen met de Olympische Beweging. Door dit historische samenwerkingsverband zal ons merk eveneens worden versterkt.”

Tsunekazu Takeda, voorzitter van de marketingcommissie van het IOC, merkte op: “We zijn zeer verheugd over deze langdurige samenwerking met Alibaba ter bevordering van de Olympische Beweging. Dit strategische partnerschap onderstreept de wereldwijde aantrekkingskracht van de Olympische waarden en vormt het begin van een opwindend nieuw hoofdstuk in dit digitale tijdperk.”

Alibaba is het eerste bedrijf dat zich langdurig, tot en met 2028, verbindt aan het IOC, en het eerste Chinese bedrijf dat zich heeft verbonden aan de Olympische Winterspelen in Beijing in 2022.

Alibaba zal de organisatoren van alle edities van de Olympische Spelen, en de Olympische Beweging wereldwijd, ondersteunen. Hiervoor ontvangt het bedrijf het recht gebruik te maken van Olympische beeldmerken en beeldmateriaal van de Olympische Spelen, alsmede beeldmerken van de Nationale Olympische Comités, voor advertentie- en promotiedoeleinden.

De wereldwijde activeringsrechten van Alibaba gelden onder andere voor de Olympische Winterspelen in Pyeongchang in 2018, de Olympische Spelen in Tokio in 2020, de Olympische Winterspelen in Beijing in 2022 en de Olympische Zomer- en Winterspelen in 2024, 2026 en 2028 in steden die later door het IOC zullen worden aangewezen.

Details van conference call

De Alibaba Group en het IOC organiseren een conference call op 19 januari 2017 om 15:00 uur CET / 09:00 uur EST om dit nieuwe wereldwijde samenwerkingsverband te bespreken.

Telefoonnummer en conference-ID:

  • Internationaal: +65 6713 5330
  • VS: +1 844 760 0770
  • VK: +44 203 713 5084
  • Hongkong: +852 3018 8307
  • Conference-ID: 56463850

Vanaf twee uur na afloop tot en met 22 januari zal een digitale opname van de conference call te beluisteren zijn. Toegang:

Webcast van persconferentie

De persconferentie zal live te volgen zijn en vervolgens worden gearchiveerd op het World Economic Forum, via de volgende koppeling: https://www.weforum.org/events/world-economic-forum-annual-meeting-2017/player?p=1&pi=1&id=87396

Over het IOC

Het Internationaal Olympisch Comité is een onafhankelijke internationale non-profitorganisatie bestaande uit vrijwilligers, die zich inzet voor het bouwen aan een betere wereld door middel van sport. Het comité verdeelt meer dan 90 procent van haar inkomsten over de bredere sportbeweging. Dit betekent dat elke dag het equivalent of USD 3,25 miljoen wordt besteed voor het helpen van atleten en sportorganisaties op alle niveaus wereldwijd.

Over Alibaba Group

De missie van de Alibaba Group is het overal gemakkelijk te maken zaken te doen. Het bedrijf streeft ernaar vorm te geven aan de toekomstige infrastructuur van de handelswereld. In de visie van het bedrijf zullen klanten samenkomen, werken en wonen bij Alibaba, en blijft het bedrijf ten minste 102 jaar bestaan.

Contactpersonen voor de media:

Alibaba Media Relations Team:

Azië

Rachel Chan

+852 9400 0979

rachelchan@alibaba-inc.com

Rico Ngai

+852 9725 9600

rico.ngai@alibaba-inc.com

VS en Europa

Brion Tingler

+1 917 528 1992

brion.tingler@alibaba-inc.com

Steve Hickok

+1 609 977 7381

steve.hickok@fleishman.com

Meer informatie en aanvullend beeldmateriaal zijn te vinden op de nieuwe bedrijfswebsite van Alibaba, Alizila.com

IOC Media Relations Team:

Tel: +41 21 621 6000

E-mail: pressoffice@olympic.org

Of bezoek onze website op www.olympic.org

Meer informatie en aanvullend beeldmateriaal zijn te vinden op de nieuwe bedrijfswebsite van Alibaba, Alizila.com

Video’s: YouTube: http://www.youtube.com/iocmedia

Hoogwaardig beeldmateriaal: IOC Newsroom: http://iocnewsroom.com/

Foto’s: korte tijd na afloop van elk evenement zal een uitgebreide selectie foto’s te zien zijn bij het IOC op Flickr. Archieffoto’s en -beelden zijn aan te vragen bij: images@olympic.org

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, welke als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Alibaba Media Relations Team:
Azië
Rachel Chan, +852 9400 0979
rachelchan@alibaba-inc.com
of
Rico Ngai, +852 9725 9600
rico.ngai@alibaba-inc.com
of
VS en Europa
Brion Tingler, +1 917 528 1992
brion.tingler@alibaba-inc.com
of
Steve Hickok, +1 609 977 7381
steve.hickok@fleishman.com
of
IOC Media Relations Team:
Tel: +41 21 621 6000
pressoffice@olympic.org
Of bezoek onze website op www.olympic.org

Check out our twitter: @NewsNovumpr