23:55 uur 18-08-2021

Hyatt neemt de Apple Leisure Group over, waardoor de wereldwijde merkaanwezigheid in luxe vrijetijdsreizen wordt vergroot

De overname versnelt de transformatie van asset-light; lanceert de toezegging van Hyatt om tegen eind 2024 nog eens $ 2 miljard aan hotelactiva te verkopen

Verdubbelt de wereldwijde aanwezigheid van Hyatt in resorts met toenemende netto groei van kamers in de komende jaren met wereldwijde uitbreiding van AMRTM Collection met merken zoals Secrets®, Dreams® en Zoëtry®

Hyatt bespreekt de transactie via een webcast gepland voor maandag 16 augustus om 7.30 uur. CDT

CHICAGO–(BUSINESS WIRE)– Hyatt Hotels Corporation (NYSE: H) heeft vandaag aangekondigd dat Hyatt een definitieve overeenkomst is aangegaan om de Apple Leisure Group (ALG) over te nemen. De Apple Leisure Group is een toonaangevende groep voor het beheer van luxe resorts, reizen en gastvrijheid, van dochterondernemingen van KKR en KSL Capital Partners, LLC voor $ 2,7 miljard in contanten. De transactie zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2021 worden afgerond, afhankelijk van de gebruikelijke sluitingsvoorwaarden.

Het platform voor het beheer van resortmerken AMResorts® van ALG levert beheerdiensten aan het grootste portfolio van luxe all-inclusive resorts in Amerika onder de merkenportfolio van AMRTM Collection, waaronder bekende merken als Secrets® resorts en spa, Dreams® resorts en spa’s, Breathless® resorts en spa’s en Zoëtry® wellness en spa resorts en het snelgroeiende Alua® hotels en resorts-merk, dat zich uitbreidt in Europese vrijetijdsbestemmingen. De overname omvat ook het lidmaatschapsaanbod van ALG, Unlimited Vacation Club®, reisdistributiebedrijf ALG Vacations®, evenals bestemmingsbeheerdiensten en reistechnologiemiddelen. Na de afronding van de transactie worden de activiteiten van ALG verder geleid door Alejandro Reynal, de huidige CEO van ALG, en het huidige leiderschapsteam van ALG. De heer Reynal wordt lid van het executive leiderschapsteam van Hyatt en rapporteert aan Mark Hoplamazian, CEO van Hyatt.

“Met de asset-light-overname van de Apple Leisure Group zijn we verheugd om een zeer gewild onafhankelijk resortbeheerplatform naar de Hyatt-familie te brengen”, zei Mark Hoplamazian, president en chief executive officer van Hyatt. “De toevoeging van het vastgoed van ALG verdubbeld de wereldwijde voetafdruk van de resorts van Hyatt onmiddellijk. De portfolio van luxe merken van ALG, het leiderschap in het all-inclusive segment en een grote pijplijn van nieuwe resorts zal ons bereik in bestaande en nieuwe markten, inclusief in Europa, vergroten en onze toonaangevende netto groei van kamers verder versnellen. Belangrijk is dat de combinatie van deze waarde creërende overname en de toename van $ 2 miljard in onze toezegging voor de verkoop van activa ons winstprofiel zal veranderen, en we verwachten dat de inkomsten van Hyatt tegen het einde van 2024 voor 80% zijn gebaseerd op vergoedingen.”

Het hotelportfolio van ALG bestaat uit meer dan 33.000 kamers in 10 landen. Het portfolio is gegroeid van negen resorts in 2007 tot ongeveer 100 stuks vastgoed eind 2021 en heeft een pijplijn van 24 uitgevoerde deals met een groot aantal extra hotels in het ontwikkelingsproces. De Unlimited Vacation Club® van ALG is een exclusieve reisclub waarvan de deelnemers profiteren van voorkeurstarieven en andere voordelen bij vastgoed van AMR™ Collection. Met meer dan 110.000 leden, is het Unlimited Vacation Club®-lidmaatschap de afgelopen vijf jaar gegroeid met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 18%.

“Door de diepgaande expertise en wereldwijde merkvoetafdruk van Hyatt te combineren met de sterke resortmerken, operationele capaciteiten en robuuste ontwikkelingsplannen van ALG, versterken we onze gedifferentieerde positie en creëren een leider in luxe vakantiereizen”, zei Alejandro Reynal, chief executive officer van de Apple Leisure Group. “Namens iedereen bij ALG ben ik onze partners bij KKR en KSL dankbaar die ons hebben ondersteund bij het uitbouwen van het platform tot wat het nu is. Ik ben verheugd dat ons team lid wordt van de Hyatt-familie en ik anticipeer op een robuust groeitraject naarmate de industrie zich uitbreidt en we in staat zijn om een nog grotere groep reizigers over de hele wereld het allerbeste vrijetijdsaanbod te bieden.”

“Vandaag is een geweldige mijlpaal in wat een verhaal is van groei, veerkracht en toewijding aan vrijetijdservaringen van wereldklasse door een uitstekend team bij de Apple Leisure Group”, zeiden Chris Harrington en Rich Weissman, respectievelijk partners bij KKR en KSL Capital Partners. “Er is gewoon geen betere plek voor ALG om zijn groeitraject voort te zetten dan deel uit te maken van Hyatt.”

Strategische reden

  • Voetafdruk in luxe en resortreizen vergroten: De overname breidt de aanwezigheid in luxe vakantiereizen van Hyatt uit en voegt onmiddellijk ongeveer 100 hotels en een pijplijn van 24 uitgevoerde deals in Europa en Amerika aan het portfolio toe. Na afronding van de transactie biedt Hyatt de grootste portfolio van luxe all-inclusive resorts ter wereld, verdubbelt het zijn wereldwijde resortvoetafdruk, wordt het de grootste exploitant van luxehotels in Mexico en het Caribisch gebied, en breidt het zijn Europese aanwezigheid uit met 60 procent. De overname zal de merkvoetafdruk van Hyatt uitbreiden naar 11 nieuwe Europese markten, waardoor het groeipotentieel van Hyatt in Europa, een cruciale regio voor wereldwijde groei in vrijetijdsreizen, aanzienlijk wordt vergroot.
  • Platform uitbreiden voor groei: de sterke basis van ontwikkelaars en eigenaren van ALG breidt de relaties van Hyatt met zeer toegewijde partners in belangrijke complementaire regio’s uit. Het wereldwijde netwerk van ontwikkelaars en de operationele expertise van Hyatt zullen naar verwachting de groei van de merken van ALG verder versnellen. Hyatt is van plan de gecombineerde kracht van de teams aan te wenden om buiten de huidige pijplijn van ALG uit te breiden in nieuwe regio’s waar ALG momenteel geen hotels heeft.
  • Voordeel voor eigenaren: Toegang tot de eigen distributieplatformen van ALG en haar uitgebreide ervaring in vrijetijdsreizen bieden naar verwachting aanzienlijke kansen voor de bestaande resorts van Hyatt. Eigenaren van vastgoed van AMRTM Collection krijgen meer toegang tot een veel bredere collectie aan merken en krijgen de steun van de wereldwijde distributie, verkoop en marketing van Hyatt.
  • De keuze en beleving voor gasten vergroten: De gecombineerde middelen van ALG en Hyatt openen een uitgebreid aanbod en ervaringen ten voordele van het hoogwaardige gasten- en klantenbestand van de gecombineerde bedrijven. Het exclusieve lidmaatschapsaanbod, Unlimited Vacation Club®, van ALG brengt meer dan 110.000 zeer gepassioneerde reizigers dichter bij Hyatt wanneer ze reizen voor een verscheidenheid aan verblijfsgelegenheden, naast vakanties. Na afronding van de transactie bepaald Hyatt op welke manieren World of Hyatt en Unlimited Vacation Club® toegevoegde waarde en unieke loyaliteitsvoordelen kunnen bieden aan hun ledenbestand, terwijl hoteleigenaren ervan profiteren.
  • Verbeteren van het end-to-end-aanbod van vrijetijdsreizen door:

    • ALG Vacations® als een van de grootste aanbieders van pakketreizen en distributieplatformen voor vrijetijdsreizen in Noord-Amerika die Mexico en het Caribisch gebied bedient,
    • Amstar, een toonaangevend bedrijf voor het beheer van bestemmingsdiensten in Mexico en het Caribisch gebied, en haar op Hawaï gerichte tegenhanger Worldstar, en
    • Trisept-oplossingen®, het unieke technologieplatform voor vakantiereizen.
  • Versnelling van de asset-light-strategie: De overname van de asset-light-business van ALG zal het percentage van de omzet en inkomsten die Hyatt zal genereren uit vergoedingen aanzienlijk verhogen. Bovendien verwacht Hyatt zijn huidige toezegging na te komen om in 2021 $ 1,5 miljard aan hotelvastgoed te verkopen, wat resulteert in een totale opbrengst van meer dan $ 3 miljard sinds de aankondiging van de activaverkoopstrategie in 2017 met een gecombineerde veelvoud van meer dan 17x EBITDA in vergelijking met de oorspronkelijke schatting van Hyatt van 13x tot 15x. Hyatt zet zich verder in voor een extra opbrengst van $ 2 miljard uit de verkoop van hotelvastgoed tegen eind 2024.

Financiering

Bij de afsluiting verwacht Hyatt meer dan 80 procent van de aankoop te financieren met een combinatie van $ 1,0 miljard aan contanten en nieuwe schuldfinancieringen, en de rest met ongeveer $ 500 miljoen uit aandelenfinanciering. Hyatt heeft een financieringstoezegging van $ 1,7 miljard van JP Morgan zeker gesteld. De contante opbrengsten van het activaverkoopprogramma van $ 2 miljard zullen naar verwachting worden gebruikt om schulden, inclusief schulden die zijn aangegaan om de overname te financieren, af te lossen. Hyatt zet zich in om een beleggingskwaliteitprofiel te behouden en de balans na de transactie zorgvuldig te blijven beheren.

Investeerderspresentatie, conferentiegesprek, webcast

Hyatt houdt morgen, 16 augustus 2021, om 7.30 uur CDT een conferentiegesprek en webcast om de transactie te bespreken. Geïnteresseerde partijen kunnen gelijktijdig luisteren naar een webcast van het conferentiegesprek, die toegankelijk is via de website van het bedrijf op investors.hyatt.com. Als alternatief kunnen deelnemers toegang krijgen tot het live gesprek door ongeveer 15 minuten voor de geplande starttijd te bellen naar 833-238-7946 (VS gratis) of 647-689-4468 (internationaal gratis nummer) met conferentie-ID nummer 1771444. Gedurende 90 dagen zal er een archief van de webcast beschikbaar zijn op de website van het bedrijf.

Adviseurs

In verband met de transactie dienden BDT & Company, LLC en JP Morgan als financieel adviseurs van Hyatt en Latham & Watkins LLP trad op als juridisch adviseur. PJT Partners diende als financieel adviseur van ALG en Simpson Thacher & Bartlett LLP trad op als juridisch adviseur. Deutsche Bank Securities Inc. diende als financieel adviseur van KKR en KSL Capital Partners.

De term “Hyatt” wordt in dit bericht gemakshalve gebruikt om te verwijzen naar Hyatt Hotels Corporation en/of een of meer van haar dochterondernemingen.

Over Hyatt Hotels Corporation

Hyatt Hotels Corporation, met het hoofdkantoor in Chicago, is een toonaangevend wereldwijde hotelketen met 20 vooraanstaande merken. Op 30 juni 2021 omvatte het portfolio van het bedrijf meer dan 1.000 hotels en all-inclusive vastgoed in 68 landen op zes continenten. Het doel van het bedrijf om voor mensen te zorgen, zodat zij hun best kunnen doen, vormt de basis voor haar zakelijke beslissingen en groeistrategie en is bedoeld om topwerknemers aan te trekken en te behouden, relaties met gasten op te bouwen en waarde te creëren voor aandeelhouders. De dochterondernemingen van het bedrijf exploiteren, beheren, franchisen, bezitten, leasen, ontwikkelen, licentiëren of verlenen diensten aan hotels, resorts, merkwoningen en vakantievastgoed, waaronder de merknamen Park Hyatt®, Miraval®, Grand Hyatt®, Alila®, Andaz®, The Unbound Collection by Hyatt®, Destination by Hyatt™, Hyatt Regency®, Hyatt®, Hyatt Ziva™, Hyatt Zilara™, Thompson Hotels®, Hyatt Centric®, Caption by Hyatt, JdV by Hyatt™, Hyatt House®, Hyatt Place®, tommie™, UrCove en Hyatt Residence Club®, en beheert het World of Hyatt®-loyaliteitsprogramma dat onderscheidende voordelen en exclusieve ervaringen biedt aan zijn gewaardeerde leden. Ga voor meer informatie naar www.hyatt.com.

Over de Apple Leisure Group®

De Apple Leisure Group® (ALG) is een toonaangevende Noord-Amerikaanse merkbeheer-, reis- en hotelgroep met een uniek bedrijfsmodel voor reizigers en bestemmingen over de hele wereld. ALG levert via zijn groep van dochterbedrijven consequent uitzonderlijke waarde aan reizigers en sterke prestaties aan resorteigenaren en partners door strategisch gebruik te maken van haar portfolio van merken, waaronder: AMResorts LP, of een of meer van haar dochterondernemingen die gezamenlijk verkoop-, marketing- en merkbeheerdiensten leveren aan resort- en hotelmerken onder de AMR™ Collection, waaronder bekroonde 5-sterren en 4-sterren luxemerken, waaronder Secrets® resorts en spa’s, Dreams® resorts en spa’s, Breathless® resorts en spa’s, Zoëtry® wellness en sparesorts, Alua® hotels en resorts, Sunscape® resorts en spa’s en Now® resorts en spa’s; ALG Vacations®, een van de grootste verkopers van vakantiepakketten en chartervluchten in de VS voor reizen naar Mexico en het Caribisch gebied, met gerenommeerde merken: Apple Vacations®, Funjet Vacations®, Travel Impressions®, CheapCaribbean.com®, BeachBound®, Blue Sky Tours®, Southwest Vacations®, en United Vacations®; het exclusieve lidmaatschapsprogramma Unlimited Vacation Club®; de allerbeste bestemmingsbeheerdiensten geleverd door Amstar DMC; en de innovatieve leverancier van technologische oplossingen Trisept Solutions®, die meer dan 88.000 reisagenten verbindt met toonaangevende reisaanbieders.

Ga voor meer informatie over het voordeel van de Apple Leisure Group naar www.appleleisuregroup.com.

TOEKOMSTGERICHTE VERKLARINGEN:

Toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, die geen historische feiten zijn, zijn toekomstgerichte verklaringen in de zin van de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Deze verklaringen omvatten verklaringen over de door het bedrijf voorgestelde overname van de Apple Leisure Group, inclusief verwachte financiële en operationele voordelen die voortvloeien uit de overname, voordelen voor gasten en eigenaren die voortvloeien uit de overname, verwachte financiële prestaties van de Apple Leisure Group, het bedrag en de timing van toekomstige activadisposities en verwachte verkoopveelvouden van dergelijke activadisposities, het liquiditeitsprofiel van het bedrijf, het aantal stuks vastgoed dat naar verwachting in de toekomst zal worden geopend, de verwachte groei van wereldwijde luxereizen en de systeembrede inkomstenmix van vrijetijdskamers van het bedrijf, de verwachte toekomstige op vergoedingen gebaseerde inkomsten van het gecombineerde bedrijf, verwachte voordelen en toegevoegde waarde van het World of Hyatt-loyaliteitsprogramma en het lidmaatschapsaanbod van de Apple Leisure Group, verwachte financieringsbronnen voor de voorgestelde overname van de Apple Leisure Group, de impact van schulden die zijn ontstaan in verband met de overname op de beoordelingsstatus van de beleggerskwaliteit van het bedrijf, de verwachte tijdlijn voor het voltooien van de overname, de plannen, strategieën, vooruitzichten, financiële prestaties, projecties, financieringsvoorstellen, vooruitzichten of toekomstige gebeurtenissen van het bedrijf en omvatten bekende en onbekende risico’s die moeilijk te voorspellen zijn. Als gevolg hiervan kunnen onze werkelijke resultaten, prestaties of successen wezenlijk verschillen van de resultaten die worden uitgedrukt of geïmpliceerd in deze toekomstgerichte verklaringen. In sommige gevallen kunt u toekomstgerichte uitspraken herkennen aan het gebruik van woorden als “kan”, “zou kunnen”, “verwachten”, “van plan”, “plannen”, “zoeken”, “anticiperen”, “geloven”, “schatten”, “voorspellen”, “potentieel”, “doorgaan”, “waarschijnlijk”, “zullen”, “zouden” en variaties van deze termen en soortgelijke uitdrukkingen, of het negatief van deze termen of soortgelijke uitdrukkingen. Dergelijke toekomstgerichte verklaringen zijn noodzakelijkerwijs gebaseerd op schattingen en veronderstellingen die, hoewel ze door ons en ons management als redelijk worden beschouwd, inherent onzeker zijn. Factoren die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de huidige verwachtingen, zijn onder meer de risico’s die verband houden met het vermogen om de voorgestelde overname van de Apple Leisure Group te voltooien en de timing van de afronding van de voorgestelde transactie; het vermogen van het bedrijf om de werknemers en activiteiten van de Apple Leisure Group met succes in het bedrijf te integreren; het vermogen om de verwachte voordelen en synergiën van de voorgestelde overname van de Apple Leisure Group zo snel of in de verwachte mate te realiseren; risico’s die verband houden met het vermogen om eventuele beoogde financiering tegen gunstige voorwaarden of helemaal niet te verkrijgen; risico’s die van invloed zijn op de segmenten luxe en all-inclusive accommodatie; de duur van de COVID-19-pandemie en het tempo van herstel na de pandemie, eventuele aanvullende heropleving of COVID-19-varianten; de korte- en langetermijneffecten van de COVID-19-pandemie, waaronder de vraag naar reizen, tijdelijke en groepsactiviteiten, en het consumentenvertrouwen; de impact van de COVID-19-pandemie, een eventuele verdere heropleving of COVID-19-varianten, en de impact van acties die overheden, bedrijven en personen nemen als reactie op wereldwijde en regionale economieën, reisbeperkingen of -verboden, en economische activiteit, met inbegrip van de duur en de omvang van het effect ervan op de werkloosheidscijfers en de bestedingen aan consumentengoederen; de brede verspreiding van COVID-19-vaccins en brede acceptatie door de algemene bevolking van dergelijke vaccins; het vermogen van externe eigenaren, franchisenemers of horecaondernemingspartners om met succes de gevolgen van de COVID-19-pandemie, eventuele aanvullende heropleving of COVID-19-varianten het hoofd te bieden; algemene economische onzekerheid op belangrijke wereldwijde markten en een verslechtering van de wereldwijde economische omstandigheden of lage niveaus van economische groei; de snelheid en het tempo van economisch herstel na economische neergang; uitgavenniveaus in zakelijke, vrijetijds- en all-inclusive segmenten, evenals consumentenvertrouwen; dalingen in bezettingsgraad en gemiddelde dagprijs; beperkte zichtbaarheid met betrekking tot toekomstige boekingen; verlies van belangrijk personeel; binnenlandse en internationale politieke en geopolitieke omstandigheden, waaronder politieke of burgerlijke onrust of veranderingen in handelsbeleid; vijandelijkheden, of angst voor vijandelijkheden, met inbegrip van toekomstige terroristische aanslagen, die reizen beïnvloeden; reisgerelateerde ongevallen; natuurrampen of door de mens veroorzaakte rampen zoals aardbevingen, tsunami’s, tornado’s, orkanen, overstromingen, bosbranden, olielozingen, nucleaire incidenten en wereldwijde uitbraken van pandemieën of besmettelijke ziekten, zoals de COVID-19-pandemie, of angst voor dergelijke uitbraken; ons vermogen om met succes bepaalde niveaus van bedrijfswinsten te behalen bij hotels die prestatietests of garanties hebben ten gunste van onze externe eigenaren; de impact van hotelrenovaties en herontwikkelingen; risico’s verbonden aan onze kapitaaltoewijzingsplannen, inkoopprogramma voor aandelen en dividendbetalingen, inclusief een vermindering, of eliminatie of opschorting van, terugkoopactiviteiten of dividendbetalingen; het seizoensgebonden en cyclische karakter van de vastgoed- en horecabedrijven; wijzigingen in distributieregelingen, zoals via internetreisbemiddelaars; veranderingen in de smaak en voorkeuren van onze klanten; relaties met collega’s en vakbonden en veranderingen in arbeidswetten; de financiële toestand van, en onze relaties met, externe eigenaren van onroerend goed, franchisenemers en horecaondernemingen; het mogelijke onvermogen van externe eigenaren, franchisenemers of ontwikkelingspartners om toegang te krijgen tot kapitaal dat nodig is om huidige activiteiten te financieren of onze groeiplannen uit te voeren; risico’s verbonden aan mogelijke overnames en disposities en de introductie van nieuwe merkconcepten; de timing van overnames en disposities en ons vermogen om voltooide overnames succesvol te integreren met bestaande activiteiten; het niet succesvol afronden van voorgestelde transacties (inclusief het niet voldoen aan de sluitingsvoorwaarden of het verkrijgen van de vereiste goedkeuringen); ons vermogen om met succes onze strategie uit te voeren om onze beheer- en franchisingactiviteiten uit te breiden en tegelijkertijd onze vastgoedactiva te verminderen binnen gerichte tijdschema’s en tegen verwachte waarden; dalingen in de waarde van onze vastgoedactiva; onvoorziene beëindiging van onze beheer- of franchiseovereenkomsten; wijzigingen in de federale, staats-, lokale of buitenlandse belastingwetgeving; stijgingen van rentetarieven en bedrijfskosten; wisselkoersschommelingen of valutaherstructureringen; gebrek aan acceptatie van nieuwe merken of innovatie; algemene volatiliteit van de kapitaalmarkten en ons vermogen om toegang te krijgen tot dergelijke markten; veranderingen in de concurrentieomgeving in onze branche, onder meer als gevolg van de COVID-19-pandemie, consolidatie van de sector en de markten waarin we actief zijn; ons vermogen om het World of Hyatt-loyaliteitsprogramma met succes te laten groeien; cyberincidenten en storingen in informatietechnologie; uitkomsten van gerechtelijke of administratieve procedures; en schendingen van regelgeving of wetten met betrekking tot onze franchiseactiviteiten; en andere risico’s die worden besproken in de deponeringen van het bedrijf bij de SEC, inclusief ons jaarverslag op formulier 10-K en kwartaalrapporten op formulier 10-Q, welke deponeringen verkrijgbaar zijn bij de SEC. We waarschuwen u om niet overmatig te vertrouwen op toekomstgerichte verklaringen, die alleen op de datum van dit persbericht zijn gedaan. We nemen geen enkele verplichting op ons om deze toekomstgerichte verklaringen publiekelijk bij te werken om werkelijke resultaten, nieuwe informatie of toekomstige gebeurtenissen, wijzigingen in veronderstellingen of veranderingen in andere factoren die van invloed zijn op toekomstgerichte verklaringen weer te geven, behalve voor zover vereist door de toepasselijke wetgeving. Als we een of meer toekomstgerichte verklaringen bijwerken, mag niet worden geconcludeerd dat we aanvullende updates zullen maken met betrekking tot deze of andere toekomstgerichte verklaringen.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Contactpersoon voor de media bij Hyatt:
Franziska Weber
+1 312 780 6106
franziska.weber@hyatt.com

Contactpersoon voor investeerders bij Hyatt:
Noah Hoppe
+1 312 780 5991
noah.hoppe@hyatt.com

Contactpersoon voor de media bij de Apple Leisure Group:
Lilliana Vazquez Maya
+1 610 359 5913
lmaya@applelg.net

Check out our twitter: @NewsNovumpr