23:37 uur 29-05-2025

ClickHouse haalt $350 miljoen op in een Serie C-financiering om analyses voor het AI-tijdperk te bevorderen

SAN FRANCISCO–(BUSINESS WIRE)– ClickHouse, Inc., een leider in realtime analyses, gegevensopslag, waarneembaarheid en AI/ML, maakte vandaag bekend dat het bedrijf $350 miljoen heeft opgehaald in een Serie C-financiering. De financieringsronde werd geleid door Khosla Ventures, met deelname van BOND, IVP, Battery Ventures en Bessemer Venture Partners als nieuwe investeerders, en van bestaande investeerders waaronder Index Ventures, Lightspeed, GIC, Benchmark, Coatue, FirstMark en Nebius. Deze ronde volgt op eerdere investeringen van meer dan $300 miljoen, wat de totale financiering op meer dan $650 miljoen brengt.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20250529497176/nl/

The ClickHouse Founders - Aaron Katz, Yury Izrailevsky, Alexey Milovidov

The ClickHouse Founders – Aaron Katz, Yury Izrailevsky, Alexey Milovidov

Deze gecombineerde financiering zal gebruikt worden om productontwikkeling op schaal te brengen, wereldwijde uitbreiding te steunen en partnerschappen met klanten en technologieleveranciers te verdiepen om de volgende golf van toepassingen gebaseerd op AI tot stand te brengen. Naast deze financiering heeft ClickHouse ook een kredietfaciliteit van $100 miljoen verkregen, geleid door Stifel en Goldman Sachs.

Het momentum achter ClickHouse zit in een stroomversnelling: het voorbije jaar is het bedrijf meer dan 300% gegroeid en staat nu ten dienste van meer dan 2.000 klanten in uiteenlopende sectoren, gaande van fintech en transport tot de consumentenindustrie en gezondheidszorg. Tot de nieuwe klanten behoren onder andere Anthropic, Tesla en Argentiniës Mercado Libre. Zij voegen zich bij bedrijven zoals Sony, Meta, Memorial Sloan Kettering, Lyft en Instacart, en bij de AI-innovators Sierra, Poolside, Weights & Bases, Langchain en vele anderen.

De aankondiging van vandaag vond plaats tijdens de inaugurale gebruikersconferentie van ClickHouse, waarin gedemonstreerd werd hoe ondernemingen dataproducten bouwen om aan de eisen van het agentic tijdperk te beantwoorden.

“Nu AI agents in toepassingen aangedreven door gegevens, waarneembaarheid, data-infrastructuur en daarbuiten hoogtij vieren, heeft de vraag naar agent-gerichte databases zoals ClickHouse een keerpunt bereikt. De toekomst van analytics is veel meer dan dashboards. Het schuilt in intelligente agents die gegevens interpreteren, workflows activeren en beslissingen in realtime onderschragen,” verklaart Aaron Katz, CEO van ClickHouse. “Maar AI is slechts één drijfveer. We hebben ClickHouse vanaf dag één ontworpen en gebouwd om een ruim spectrum aan realtime datatoepassingen in verschillende sectoren te steunen, en ons momentum weerspiegelt de gretigheid van ondernemingen naar een platform dat gelijke tred kan houden met hun ambities voor schaalvergroting.”

“We investeerden in ClickHouse omdat zij een van de belangrijkste infrastructuurproblemen van dit tijdperk van AI en agents oplossen: realtime dataplatformen mogelijk maken die zowel traditionele analyses als de toenemende eisen van workloads gebaseerd op AI kunnen ondersteunen,” aldus Ethan Choi, Partner van Khosla Ventures. “Nu AI elke sector herwerkt, wordt het vermogen om snelle, schaalbare en efficiënte analyses te leveren gewoon fundamenteel. ClickHouse is goed op weg om de standaard engine te worden voor intelligente dataproducten van de volgende generatie.”

De volgende grens: realtime analyses voor Agentic workloads

De markttractie rond ClickHouse is geworteld in een fundamentele verschuiving: ondernemingen bouwen niet langer enkel dashboards of batchreports — zij bouwen realtime, intelligente dataplatformen die zowel menselijke als AI agents van dienst moeten zijn. Omdat AI agents veel sneller query’s en met een hogere frequentie kunnen genereren dan menselijke analisten, moeten agent-gerichte databases interactieve analytische query’s met lage latentie ondersteunen met een steeds hogere doorvoer.

ClickHouse werd van nul af aan ontworpen om aan deze vraag te voldoen. De kolomgeoriënteerde opslagengine met hoogwaardige prestaties staat in voor interactieve, analytische query’s in massieve datasets met een minimale latentie — perfect voor AI- en ML-toepassingen, realtime analyses, gegevensopslag in de cloud en waarneembaarheidsworkloads.

Gebouwd voor snelheid op schaal: analyses met hoogwaardige prestaties in verschillende sectoren

Traditionale databases en opslagsystemen worstelen om aan deze vraag te kunnen voldoen. Transactionele databases zijn niet op schaal voor analytische workloads. Ondertussen zijn traditionele gegevensopslagsystemen geoptimaliseerd voor interne usecases met zware batches die door een beperkt concurrentievermogen en langzame prestaties worden geplaagd. Tot slot worden technologieën gericht op zoekopdrachten onbetaalbaar duur voor gestructureerde analyse — omdat zij 10x meer opslagruimte en verwerkingsvermogen gebruiken en de praktische reikwijdte van toepassingen beperken wegens de ermee gepaard gaande kosten.

Daartegenover staat dat ClickHouse een specifiek gebouwd oplossing aanbiedt die deze kloof overbrugt door analyses gekenmerkt door hoogwaardige prestaties te combineren met de schaalbaarheid en het concurrentievermogen die de intelligente, door gegevens aangestuurde toepassingen van vandaag vereisen.

Over ClickHouse

ClickHouse is een snel, open-source kolomgeoriënteerd databasebeheersysteem ontwikkeld voor realtime gegevensverwerking en analyses op grote schaal. ClickHouse Cloud is ontworpen voor hoogwaardige prestaties en levert uitzonderlijke query-snelheid en concurrentievermogen, waardoor het een ideale oplossing is voor toepassingen die ogenblikkelijke inzichten vragen uit grote hoeveelheden gegevens. Nu AI agents steeds meer in software geïntegreerd worden en veel frequentere en complexere query’s genereren, zorgt ClickHouse voor een engine met hoge doorvoer en lage latentie, specifiek ontwikkeld om deze uitdaging het hoofd te bieden. ClickHouse geniet het vertrouwen van toonaangevende bedrijven zoals Sony, Tesla, Anthropic, Memorial Sloan Kettering, Lyft en Instacart, en helpt teams om kritieke inzichten te ontsluiten en intelligentere besluitvorming te stimuleren met een schaalbaar, efficiënt en modern dataplatform. Meer informatie: clickhouse.com.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Tanya Bragin

VP, Product & Marketing

press@clickhouse.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr