1 jaar later wint Mastercard’s betalingstransformatie terrein in Europa
Bijna de helft van Mastercard’s e-commerce transacties in Europa zijn nu getokeniseerd en ondersteunen de doelstelling van 100% tegen 2030
AMSTERDAM–(BUSINESS WIRE)– Één jaar na de aankondiging van zijn visie om handmatige kaartinvoer uit te faseren en 100% tokenisatie aan te drijven, viert Mastercard nu belangrijke stappen in Europa, waar een toenemend aantal partners de technologieën implementeren die veiligere en slimmere digitale handel benadrukken.
Bijna de helft van Mastercard’s e-commerce transacties zijn nu getokeniseerd in Europa. Deze getokeniseerde transacties, waaronder Secure Card on File (SCOF), Click to Pay en digitale wallets zijn in het afgelopen jaar met meer dan één derde toegenomen.
De tokenisatie van handelaars, bekend als Secure Card on File (SCOF), is nu beschikbaar in 45 Europese landen en regio’s en helpt om fraude te bestrijden en de goedkeuringspercentages te verbeteren door kaartnummers te vervangen met dynamische, handelaarspecifieke tokens.
Click to Pay is uitgebreid naar 26 Europese markten en de registraties zijn meer dan verdubbeld in het afgelopen jaar waardoor de betalingen voor nog meer terugkerende gebruikers worden gestroomlijnd.
Ondertussen maken passkeys voor betalingen een opmars als doorbraak in digitale authenticatie waardoor gebruikers met een vingerafdruk of gezichtsherkenning kunnen authenticeren en hierdoor wachtwoorden overbodig worden.
Nieuw geregistreerde partners in het afgelopen jaar die met Mastercard samenwerken om de implementatie van soepele, beveiligde digitale betalingen te bespoedigen, omvatten:
- Tokenisatie: Checkout.com, Delivery Hero (eFood, Foody, Foodora, en Glovo), Global Collect (Worldline), Monext, Santander
- Click to Pay: Autopay, Consors Finanz BNP Paribas, Fiserv, ICA Banken, Lendable, Nickel, N26, Ogone (Worldline), PayU, SaferPay (Worldline), SIX, en tPay
- Passkeys voor betalingen: Dintero, Netopia, Solidgate
“Één jaar sinds onze 100% tokenisatie en ons authenticatietraject kent Europa een sterk momentum,” zei Brice van de Walle, Executive Vice President, Core Payments Europe, Mastercard. “We werken samen met partners om digitale betalingen meer beveiligd en soepel te maken, via Click to Pay, passkeys en tokens.”
Uit Mastercard-onderzoek1 blijkt dat 54% van de Europeanen zich geïrriteerd voelt wanneer hen wordt gevraagd om een account te creëren tijdens het betalen, en 82% zegt enige frustratie te voelen om te navigeren door omslachtige processen.
Door wachtwoorden te vervangen door passkeys, op een beveiligde manier kaartgegevens in te vullen en versleutelde tokens te gebruiken, pakken Mastercard en zijn partners deze pijnpunten aan waardoor de betaling veiliger en gebruiksvriendelijker wordt.
“We willen de beste en meest beveiligde betalingsalternatieven aan onze klanten aanbieden,” zei Matias Sanchez, Global Head of Cards and Digital Solutions bij Santander. “Met tokenisatie zijn hun kaartgegevens beter beschermd waardoor de betalingen eenvoudiger, sneller en meer beveiligd zijn. Door onze samenwerking met Mastercard kunnen we dit extra veiligheidsniveau aanbieden, en daarom is Click to Pay één van onze topprioriteiten.”
“Mastercard Payment Passkeys is een belangrijke stap richting beveiligde, soepele en gebruiksvriendelijke digitale betalingen. Als eerste Europese verwerker die dit combineert met Click to Pay zijn we trots om een snellere, veiligere, wachtwoordvrije ervaring te bieden die een nieuwe norm bepaalt voor digitale handel en voortbouwt op onze nauwe relatie met Mastercard.” zei Marius Costin, Chief Executive Officer, NETOPIA Payments.
Mastercard zal verder blijven samenwerken in de regio om de toegang en het consumentenbewustzijn te vergroten, de implementatie te versnellen en zo zijn traject naar 100% tokenisatie en authenticatie tegen 2030 verder te zetten.
1 Nationale representatieve enquête van Mastercard van 18.000 consumenten van 18 jaar en ouder in 12 Europese landen, uitgevoerd door 3Gem – tussen 26 november en 3 december 2024.
*Bijna de helft van de Mastercard-transacties waarbij de kaart in april 2025 niet aanwezig was, werd getokeniseerd.
Over Mastercard (NYSE: MA)
Mastercard stimuleert economieën en ondersteunt mensen in meer dan 200 landen en regio’s overal ter wereld. Samen met onze klanten bouwen we een veerkrachtige economie waarin iedereen kan gedijen. We ondersteunen een brede waaier aan digitale betalingsopties die transacties beveiligd, eenvoudig, slim en toegankelijk maken. Onze technologie en innovatie, partnerschappen en netwerken werken samen om een unieke reeks producten en diensten te leveren die mensen, bedrijven en overheden helpt om hun grootste potentieel te benutten.
www.mastercard.com
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20250603528981/nl/
Contacts
Media
Suman Hughes
suman.hughes@mastercard.com
Gabriel Saltiel
Gabriela.Saltiel@mastercard.com