20:16 uur 09-01-2024

Upfield lanceert het eerste plasticvrije, recycleerbare vlootje ter wereld voor haar plantaardige boters en smeersels

  • De innovatie van Upfield, in samenwerking met Footprint, brengt een oliebestendige, plasticvrije, recycleerbare papieroplossing in de rekken van de supermarkten voor een aantal van haar meest emblematische merken.
  • Deze ontwikkeling ging met succes van start in Oostenrijk met het merk Flora Plant van Upfield eind 2023, waarna andere Europese markten en merken dit jaar zullen volgen.
  • Upfield koestert de ambitie om tot twee miljard plastic vlootjes tegen 2030 te vervangen, en zo meer dan 25.000 ton plastic afval per jaar te vermijden.
  • Voor Upfield is de invoering van het plasticvrije papieren vlootje een kritieke stap vooruit, in lijn met haar ambitie om plastic binnen haar portfolio tegen 2030 met 80% te verminderen.

AMSTERDAM–(BUSINESS WIRE)– Upfield, de mondiale leider van plantaardige voedingswaren, kondigde vandaag het eerste plasticvrije, recycleerbare vlootje aan voor haar plantaardige boters en smeersels.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20240108850458/nl/

Upfield launches world's first plastic-free, recyclable tub for its plant butters and spreads (Photo: Business Wire)

Upfield launches world’s first plastic-free, recyclable tub for its plant butters and spreads (Photo: Business Wire)

Na vier jaar innovatie, in samenwerking met Footprint, MCC en Pagès Group, markeert deze invoering het begin van Upfields overgang naar een oplossing op basis van papier binnen haar portfolio, in lijn met de ambitie van het bedrijf om het aandeel van plastic tegen 2030 met 80% te verminderen.

Upfield wil deze oplossing op basis van papier, die eind 2023 initieel in Oostenrijk werd gelanceerd met Flora Plant, verder uitbreiden, met de bedoeling om tegen 2030 tot twee miljard plastic vlootjes te vervangen, om zo meer dan 25.000 ton plastic afval per jaar te vermijden.

De pioniersvlootjes van papier werden ontwikkeld door het toonaangevende R&D-team van Upfield aan de hand van de materiaalwetenschappentechnologie van Footprint. Ze zijn vervaardigd op basis van samengedrukte natte papiervezels en zijn waterbestendig, oliebestendig en recycleerbaar in lokale papierafvalstromen. Het vlootje ontving de Conventional Plastic Free Certification en maakt gebruik van papier van een PEFC-gecertificeerde leverancier. Upfield verwacht dat de verpakking tegen 2025 de certificatie voor thuiscomposteerbaarheid zal behalen.

David Haines, Group CEO van Upfield, gaf volgend commentaar: “Als mondiale leider op gebied van plantaardig voedsel nemen we onze verantwoordelijkheid om een positieve impact op de wereld te hebben ernstig. Wereldwijd is 40% van alle geproduceerde plastic bestemd voor verpakking dat slechts één keer wordt gebruikt en daarna weggegooid. Het is duidelijk dat het probleem van plastic afval een van de meest kritieke problemen is voor ons milieu. Toen we Upfield oprichtten, was innoveren om een uitweg voor plastic vlootjes te vinden ons opperste streefdoel, en ik ben zeer trots op alle leden van Upfield die verder in die richting blijven timmeren. Tegenwoordig vragen consumenten producten die goed zijn voor de mensen maar ook voor de planeet. Onze plantaardige boters en smeersels voldoen hieraan exact. We zijn opgetogen over het potentieel om dit binnen onze meest emblematische merken te lanceren in enkele van onze belangrijkste markten.”

In tegenstelling tot vele papierverpakkingsoplossingen, hebben de papieren vlootjes van Upfield geen plastic bekleding. Hierdoor kunnen ze samen met ander papier en karton van huishoudelijk afval gerecycleerd worden, zoals gecontroleerd door een toonaangevend Europees recyclagebedrijf.

Karina Cerdeira, hoofd verpakking bij Upfield, verklaart; “We zijn trots dat we samen met Footprint een innovatief vlootje op basis van papier hebben gemaakt dat duurzaam, oliebestendig en aantrekkelijk is, iets wat velen aan de hand van papier voor onmogelijk hielden. Maar na jaren toegewijde aandacht van de samengebrachte R&D-teams van Upfield en Footprint en na tientallen prototypes, hebben we het onmogelijke waargemaakt. Dit nieuwe papieren vlootje markeert een heuse mijlpaal voor duurzame verpakking die de afhankelijkheid van plastic in grote mate minimaliseert. We zullen de grenzen blijven verleggen via verdere innovatie om de composteerbaarheid aan te passen, nieuwe maten en formaten te ontwikkelen, en te verfijnen om de optimale oplossing te verkrijgen. We hopen dat onze verwezenlijking andere bedrijven zal inspireren om verder naar positieve verandering te streven.”

Yoke Chung, medeoprichter en Chief Technology & Innovation Officer van Footprint, voegt hieraan toe: “De inzet van Footprint voor een duurzamere planeet wordt aangetoond via ons partnerschap met Upfield. De invoering van een baanbrekende oplossing, in samenwerking met Upfield, bepaalt een pioniersstandaard voor de sector. Dit markeert de invoering van het eerste oliebestendige papieren vlootje voor plantaardige smeersels. We zijn trots op onze samenwerking met Upfield voor deze transformatieve onderneming, omdat het ons gedeelde doel weerspiegelt om klanten te helpen hun doelstellingen op het vlak van duurzaamheid te verwezenlijken. Deze gezamenlijke inspanning benadrukt de transformatieve invloed van innovatie om positieve milieuverandering te bevorderen teneinde een mooiere toekomst voor iedereen vorm te geven.”

Om op de hoogte van dit initiatief te blijven, volgt u @UpfieldGlobal op de sociale media of ga naar Upfield.com.

Over Upfield

Upfield is een internationale leider op gebied van plantaardig voedsel, actief in vier categorieën: boters en smeersels, crèmes, vloeistoffen en kazen. De voorbije vier jaar voerde Upfield onderzoek om ons platform, dat uniek is in de wereld van plantaardige voeding, te scheiden, te stabiliseren, te transformeren en om te vormen, door de schaal van historische omvang en de schaal van toekomstige groeiambitie te combineren. We zijn gestoeld op de grondvesten van onze krachtige merken, die een hoge Brand Power Index halen ten overstaan van ruimere merken van consumentengoederen in al onze belangrijke markten. Onze merken zijn tot stand gebracht op basis van onze erfenis van 150 jaar kennis van plantaardig voedsel, diepe R&D-expertise, met 15 productievestigingen in vijf continenten en een end-to-end toeleveringsketen die de beste service en levering voor onze klanten en consumenten verzekert. De processen, producten en mensen van Upfield werken samen om een bedrijfsactiviteit te creëren waar onze portfolio en ons doel volledig op elkaar zijn afgestemd. www.upfield.com

Over Footprint

Footprint is een internationaal bedrijf actief op gebied van materiaalwetenschappen en technologie, met een duidelijke visie om een gezondere planeet te creëren voor gezondere mensen. Onze missie bestaat erin om oplossingen aan te reiken om plastic voor eenmalig gebruik in onze voedingsketen te elimineren. De ingenieurs van Footprint gebruiken vezeltechnologie op basis van planten om producten op biologische basis te ontwerpen, te ontwikkelen en te produceren. Footprint breidt zich snel in nieuwe categorieën uit, met gepersonaliseerde en gepatenteerde oplossingen voor klanten. Door met toonaangevende, internationale consumentenmerken te werken, hebben de producten van Footprint al wereldwijd geleid tot miljoenen kilo’s plastic afval minder in het milieu.

Footprint werd in 2014 opgericht en stelt circa 2.000 mensen tewerk in vestigingen in de Verenigde Staten, Mexico, Europa en Azië. Footprint werd vernoemd in de “Brands that Matter”-lijst van Fast Company in 2022, in de “Disruptor 50”-lijst van CNBC in 2021 en in de “Change the World”-lijst van Fortune in 2020.

Voor meer informatie over de duurzame oplossingen van Footprint gaat u naar www.footprintus.com.

MCC Labels levert het label voor het papieren vlootje en Pagès de apparatuur (robotsysteem) om het label aan te brengen.

Over MCC Verstraete

MCC Verstraete heeft meer dan 30 jaar ervaring in offset-printing labels voor spuitgieten, blaasextrusie en thermovorming. Diepgaand begrip van materialen, innovatie en duurzaamheid maakten van MCC Verstraete een wereldleider, die elke dag meer dan 60 miljoen ‘in-mold labels’ produceert voor talrijke segmenten binnen de verpakkingssector. De gedrevenheid voor innovatie leidde onlangs tot 2 nieuwe productcategorieën: naast polypropyleen in-mold labels biedt MCC Verstraete Molded Fiber Labeling™ en PP gestanste dekselvorming via warmtelassen. MCC Verstraete heeft productievestigingen in België, Australië en de VS. Samen met MCC Korsini (Turkije) en Karydakis IML SA (Griekenland) vormt MCC Verstraete de IML Business Unit binnen Multi-Color Corporation.

Ga naar iml.mcclabel.com/en voor meer informatie.

Over Pagès Group

Pagès Group is een wereldwijd actief bedrijf met meer dan 40 jaar expertise in decoratieoplossingen en stroomafwaartse automatisering voor de verpakkingssector. De groep heeft dochterondernemingen in Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten, Canada en China. Op vandaag zijn meer dan 3000 automatiseringssystemen in meer dan 45 landen geïnstalleerd. Samen met anderen ontwikkelden we Molded Fiber Labeling (MFL™), een wereldpremière op gebied van decoratietechnologie om met vezels gevormde recipiënten te decoreren voor een duurzame, verbluffende verpakking. Voor meer informatie over de automatiseringsoplossingen van Pagès Group gaat u naar www.pagesgroup.net of volg ons op LinkedIn.

Over EMSUR

EMSUR is de bedrijfseenheid van Grupo Lantero die instaat voor flexibele verpakkingsoplossingen voor de voeding- en drankensector, producten voor thuis en de lichaamsverzorging, met laminering en opdruk in diepdruk en flexografie.

Momenteel heeft het productievestigingen in Europa en Amerika, aan de hand waarvan haar activiteiten kunnen worden ontwikkeld in meer dan 80 landen in Amerika, Europa, Afrika en Azië. Emsur produceert bijna 600 miljoen vierkante meter omhulsels, deksels, banners, labels, stansvormen, zakjes en andere flexibele producten per jaar.

Innovatie, ontwikkeld via het Innotech-team en haar faciliteiten, is een van hun belangrijkste pijlers. Ga naar www.emsur.com voor meer informatie.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Upfield
Susannah Moore

Directeur bedrijfszaken & communicatie

medialine@upfield.com

Footprint
Robert Dekker

VP communicatie, Footprint

media@footprintus.com
+1 (480) 209-1064

EMSUR – GRUPO LANTERO
Cristina Enrich

Communicatiemanager

cristina.enrich@grupolantero.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr