10:00 uur 24-05-2023

De Connectivity Challenge: wat consumenten vinden van Nederlandse connectiviteitsnetwerken.

  • Volgens het nieuwste onderzoek van BearingPoint is connectiviteit een van de meest kritieke enablers voor digitalisering. Toch zien we een groot gebrek aan kennis en bereidheid om te betalen voor premium diensten. De studie onderzoekt de invloedsfactoren in Nederland en identificeert hefbomen voor telecombedrijven en andere marktspelers.
  • Slechts 3% van de Nederlandse respondenten is ontevreden over hun mobiele of vaste netwerk.
  • Hoewel 77% van de Nederlandse respondenten bekend is met 5G, zegt slechts 29% het te gebruiken op hun smartphones.
  • 40% van de Nederlandse respondenten is niet op de hoogte van de impact van 5G, en slechts 32% is bereid om meer te betalen voor premium netwerkdiensten.

AMSTERDAM–(BUSINESS WIRE)– Het nieuwste onderzoek van management- en technologieadviesbureau BearingPoint, “The Connectivity Challenge“, suggereert dat telecom operators de basisbeginselen beheersen terwijl ze 5G promoten bij de consument. Op basis van 1.012 Nederlandse respondenten onthult het onderzoek dat er dringend behoefte is aan betere communicatie over de voordelen van 5G. Veel consumenten zijn zich niet bewust van de voordelen en functies van 5G. Operators moeten dit probleem aanpakken door in contact te treden met potentiële klanten en de voordelen van 5G te benadrukken.

‘’Zorg ervoor dat de basis goed is om 5G-connectiviteit te stimuleren. Succesvolle adoptie moet worden gecentreerd rond een perspectief van waarde vanuit mensen, waarbij het transformatieve potentieel van deze technologie wordt benadrukt en de algehele digitale ervaring voor gebruikers wordt verbeterd. We zijn enthousiast om de Telco-studie van dit jaar te presenteren, die verder gaat dan 5G en ook algemene connectiviteitsprestaties, netwerkkwaliteit en gebruikerstevredenheid. Het onderzoek geeft aanleiding om de monetisatie strategie en -aanpak van onze netwerkoperators te vernieuwen.’’ – Marc Bartels, Practice Leader Netherlands bij BearingPoint.

Een slecht begrepen netwerktechnologie

Er zijn zes onderling samenhangende punten uit het Nederlandse onderzoek waarvan operators op de hoogte moeten zijn en waarnaar zij moeten handelen:

  1. Operators dienen het bewustzijn te vergroten over de aard van 5G-technologie. Een opmerkelijke 23% van de respondenten weet nog altijd niet wat 5G is, terwijl slechts 29% van de respondenten momenteel 5G gebruikt op zijn of haar smartphones. Daarnaast begrijpt 40% niet wat de potentiële impact van 5G kan zijn op netwerkdekking, netwerkprestaties, gezondheidsaspecten, economische ontwikkeling, gegevensbeveiliging en het milieu.
  2. Een aanzienlijke 30% van de respondenten die 5G-technologie gebruiken, merkte geen verbetering ten opzichte van 4G. Deze observatie benadrukt de noodzaak van verbeterde duidelijkheid bij het communiceren van de voordelen van 5G-technologie om ervoor te zorgen dat de waarde volledig wordt begrepen en gewaardeerd.
  3. Slechts 3% van de respondenten gaf aan ontevreden te zijn over hun bestaande mobiele of vaste netwerk. Deze hoge mate van tevredenheid geeft aan dat individuen mogelijk denken dat hun huidige netwerkinfrastructuur voldoende aan hun behoeften voldoet, wat kan bijdragen aan hun terughoudendheid om de adoptie van 5G-technologie te omarmen.
  4. Slechts 32% van de respondenten is bereid om meer te betalen voor premium netwerkdiensten. Als het gaat om premiumdiensten waar consumenten bereid zijn extra voor te betalen, komen audio-/video-streaming en persoonlijke hotspots naar voren als de favorieten. Operators zouden hierop kunnen inspelen door de voordelen van deze twee specifieke gebruikssituaties te communiceren.
  5. 37% van de respondenten maakt af en toe gebruik van de hotspotfunctie van hun smartphone vanwege onvoldoende Wi-Fi-snelheid en stabiliteit. Dit onthult een afhankelijkheid van alternatieve methoden om te voldoen aan hun behoefte aan efficiënte connectiviteit. Bovendien gaf slechts 22% van de respondenten aan tegen de overstap van traditionele vaste toegang naar draadloze oplossingen voor thuisinternet te zijn. Deze cijfers duiden gezamenlijk op de aanwezigheid van een potentiële markt voor draadloze abonnementen in huis.
  6. Duurzaamheid van netwerken is volgens 58% van de respondenten belangrijk. Het communiceren dat 5G-netwerken minder energie gebruiken in vergelijking met 4G heeft het potentieel om het consumentengedrag te beïnvloeden en adoptie van 5G-technologie te stimuleren.

‘’Terwijl klanten de voorkeur geven aan een milieuvriendelijke provider, is bijna de helft van de respondenten zich er niet van bewust dat 5G een positieve invloed heeft op het milieu.’’ – Jaco van Zijll Langhout, Partner & Sustainability Lead bij BearingPoint.

Conclusie

De voordelen van nieuwe technologische vooruitgang moeten effectief gecommuniceerd worden naar klanten – 5G is geen uitzondering. Ondanks dat 5G al vier jaar geleden is gelanceerd, begrijpen veel gebruikers niet hoe het hun leven kan beïnvloeden.

De volledige studie is te downloaden via: https://www.bearingpoint.com/en-nl/insights-events/insights/the-connectivity-challenge/

Over het onderzoek

Voor het onderzoek heeft BearingPoint 10.850 consumenten in acht Europese landen geanalyseerd om hun adoptie van 5G en tevredenheid over 5G te beoordelen, hoe ze mobiele versus vaste netwerken ervaren en hoe ze deze in de toekomst zullen gebruiken en hun visie op netwerkduurzaamheid. De respondenten, allemaal 18 jaar en ouder, kwamen uit Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Nederland, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De deelnemers vertegenwoordigen de gemiddelde demografie van de bevolking van elk land van 18 jaar en ouder.

Over BearingPoint

BearingPoint is een onafhankelijk management- en technologieadviesbureau met Europese wortels en een wereldwijd bereik. Het bedrijf opereert in drie bedrijfseenheden. De eerste eenheid richt zich op het advieswerk met een duidelijke focus op geselecteerde bedrijfsgebieden. De tweede eenheid biedt door IP gedreven digitale assets en beheerde diensten die verder gaan dan SaaS. De derde eenheid is bedoeld om innovatieve bedrijfsmodellen te verkennen met klanten en partners door de financiering en ontwikkeling van start-ups te stimuleren en gebruik te maken van ecosystemen.

Veel van de klanten van BearingPoint zijn toonaangevende bedrijven en organisaties. Het bedrijf heeft een wereldwijd adviesnetwerk met meer dan 10.000 medewerkers en ondersteunt klanten in meer dan zeventig landen. Ze werken nauw met hen samen om meetbaar en duurzaam succes te behalen.

Ga voor meer informatie naar:

Website URL: www.bearingpoint.com
LinkedIn: www.linkedin.com/company/bearingpoint
Twitter: @BearingPoint

Contacts

Perscontact
Paola Oomen

Marketing Manager

Telefoon: +31 (0)6 488 40 107

E-mail: paola.oomen@bearingpoint.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr