08:55 uur 05-12-2023

Nederlanders hebben weinig vertrouwen in hun eigen bank wat betreft digitale euro data.

Belangrijkste bevindingen van onderzoek BearingPoint:

  • Contant geld is de meest gebruikte betaalmethode in Europa.
  • Gemiddeld ziet één op de vier respondenten de digitale euro als aanvulling op contant geld, waarbij bijna één op de vijf zegt het meerdere keren per week te zullen gebruiken.
  • Nederland behoort tot de landen met relatief veel kennis van de digitale euro. Slechts 32% van de respondenten in Nederland had er nog niet van gehoord.
  • Snel, veilig en overal geaccepteerd – dit zijn de kenmerken die respondenten verwachten van de digitale euro.

AMSTERDAM–(BUSINESS WIRE)– De digitale euro is een tweejarige voorbereidingsfase ingegaan, wat de basis zal leggen voor eventuele uitgifte van de digitale euro in heel Europa. Volgens een nieuw onderzoek uitgevoerd door management- en technologieadviesbureau BearingPoint in zeven landen in Europa, heeft 32% van de respondenten in Nederland nog niet van de digitale euro gehoord, een digitale versie van fysieke eurobankbiljetten en -munten.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20231204691730/nl/

Betaalgedrag 2023 - Gebruik van contant geld en de digitale euro in een vergelijking tussen landen. (Graphic: Business Wire)

Betaalgedrag 2023 – Gebruik van contant geld en de digitale euro in een vergelijking tussen landen. (Graphic: Business Wire)

Volgens officiële communicatie van de Europese Centrale Bank is de digitale euro niet bedoeld ter vervanging van contant geld, maar als aanvulling daarop, wat ook uit de onderzoeksresultaten blijkt. Gemiddeld verwacht ongeveer 26% van de respondenten dat de digitale euro zal worden gebruikt als aanvulling op de bestaande betaalmethoden.

Hoewel de kennis van de digitale euro relatief wijdverspreid is in Nederland, is verdere communicatie en educatie nodig om de acceptatie van de digitale euro te waarborgen. Slechts 15% van de respondenten geeft aan dat de digitale euro de huidige betaalmethoden aanvult en vaker dan contant geld zal worden gebruikt. In landen waar contant geld het meest wordt gebruikt, Oostenrijk en Duitsland, is de verwachting dat de digitale euro minder vaak dan contant geld zal worden gebruikt. Dit in tegenstelling tot Finland, het land met het laagste gebruik van contant geld. Hier wordt verwacht dat de digitale euro vaker zal worden gebruikt dan contant geld.

De verwachtingen van de belangrijkste kenmerken van de digitale euro zijn consistent in alle landen, namelijk: snel, veilig en overal geaccepteerd, gevolgd door beschikbaarheid te allen tijde. Anonimiteit als kenmerk bleek veruit het minst belangrijk.

Respondenten geven aan dat hun voorkeursgebruik van de digitale euro online winkelen zal zijn, waarbij één op de drie respondenten uit Nederland aangeeft het daarvoor te willen gebruiken. In alle onderzochte landen is de verwachting dat de digitale euro ook vaak zal worden gebruikt bij dagelijkse boodschappen, zoals in de supermarkt. De criteria van gratis gebruik en overal 24/7 geaccepteerd worden (online en offline) stimuleren respondenten het meest om de digitale euro te gebruiken. Vertrouwen in gegevensbeveiliging wordt gezien als een belangrijker criterium voor gebruik dan een geweldige gebruikerservaring.

Uit het onderzoek blijkt dat eigen (commerciële) banken in Europa het meeste vertrouwen krijgen wat betreft het beheer van de gegevens over digitale eurotransacties, met uitzondering van Nederland. Slechts 7% vertrouwt deze gegevens toe aan hun eigen bank, iets meer dan de 4% van de respondenten die dit aan technologiebedrijven zoals Apple, Google of Amazon toevertrouwen. Deze gegevens toevertrouwen aan de centrale bank scoort het hoogst in Nederland (27%), wat zelfs hoger is dan in Zwitserland (21%).

“Contant geld is veruit de meest populaire betaalmethode in Europa. Dit komt mede doordat contant geld in onzekere tijden wordt gezien als bijzonder vertrouwd en veilig. Contant geld blijft zeer gewaardeerd, wat blijkt uit de sterke meerderheid die in de komende vijf tot tien jaar de voorkeur geeft aan contant geld. Opvallend is dat, ondanks de verschillen in het huidige gebruik van contant geld, gemiddeld één op de vijf mensen de digitale euro meerdere keren per week zou gebruiken. Dit onderstreept het potentieel van de digitale euro. Het lijkt belangrijk voor de respondenten dat de digitale euro overal, de hele dag door, en gratis geaccepteerd wordt.”

Christian Bruck, Partner and Payments Expert at BearingPoint

“In Nederland geeft 57% van de respondenten aan contant geld nog steeds als belangrijkste betaalmethode te gebruiken. Hiermee schaart Nederland zich in de Europese middenmoot. Hoewel de kennis over de digitale euro relatief wijdverspreid is in Europa, heeft 32% van de respondenten in Nederland er nog nooit van gehoord. Verdere communicatie en educatie is nodig om acceptatie van de digitale euro als aanvulling op cash te waarborgen.”

Joost Loves, Partner at BearingPoint

In Duitsland (71%) en Oostenrijk (79%) is het gebruik van contant geld aanzienlijk hoger dan in andere Europese landen. Respondenten uit Zwitserland (63%), Ierland (61%), Nederland (57%) en Frankrijk (55%) laten ook nog steeds een relatief hoog gebruik van contant geld zien, maar blijven ver achter bij Duitsland en Oostenrijk. Finland heeft een significant lager patroon van cashgebruik met 43%.

De populariteit van cash komt ook tot uiting in de frequentie van gebruik. Het gebruik van contant geld meerdere keren per week is het hoogst in Oostenrijk (73%) en Duitsland (66%), gevolgd door Ierland met 50%, terwijl slechts 19% van de respondenten in Finland meerdere keren per week contant geld gebruikt. Ondanks de aanzienlijke verschillen in het gebruik van contant geld is de verwachting dat het gebruik van de digitale euro in alle landen vergelijkbaar zal zijn. Ongeveer 20% van de respondenten in het onderzoek (tussen de 15% en 21% van de respondenten in alle landen) heeft aangegeven de digitale euro meerdere keren per week te gebruiken

Over het onderzoek

De gegevens zijn gebaseerd op een online onderzoek onder 8.114 mensen in Duitsland (2.040), Finland (1.004), Frankrijk (1.056), Ierland (1.002), Nederland (1.006), Oostenrijk (1.005) en Zwitserland (1.001) die werd uitgevoerd tussen 11 en 22 september 2023. De resultaten zijn gewogen en representatief voor de respectieve populaties van 18 jaar en ouder. De enquête is ontworpen door BearingPoint en uitgevoerd door het marktonderzoeksinstituut YouGov in de zeven genoemde landen. De resultaten zijn geanalyseerd door de betalingsdeskundigen van BearingPoint. BearingPoint voert sinds 2019 regelmatig onderzoeken uit in de DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) regio en heeft dit jaar het panel uitgebreid naar andere Europese landen. Voor meer informatie over de digitale euro en Nederland, zie hier BearingPoint’s laatste inzichten.

Over BearingPoint

BearingPoint is een onafhankelijke management- en technologieadviesbureau met Europese wortels en een wereldwijd bereik. Het bedrijf opereert in drie bedrijfseenheden: Consulting, Products en Capital. Consulting richt zich op advisering met een duidelijke focus op geselecteerde bedrijfsterreinen. Products biedt op IP-gebaseerde digitale activa en beheerde diensten voor bedrijfskritische processen. Capital levert M&A- en transactiediensten. BearingPoint’s klanten zijn onder andere veel van ‘s werelds toonaangevende bedrijven en overheidsorganisaties. Het bedrijf heeft een wereldwijd adviesnetwerk met meer dan 10.000 medewerkers en ondersteunt klanten in meer dan 70 landen, met als doel meetbaar en duurzaam succes te behalen.

Meer informatie:

Contacts

Perscontact
Paola Oomen

Marketing Manager, BearingPoint Nederland

Telefoon: + 31 6 488 40 107

Email: paola.oomen@bearingpoint.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr