09:00 uur 09-12-2019

Digitale volwassenheid van Nederlandse bedrijven is met 16% toegenomen, maar de kloof tussen digitale leiders en volgers wordt groter volgens Digital Leaders Study van BearingPoint

  • De algemene digitale prestaties van Nederlandse bedrijven in 2020 zijn met 16% gestegen ten opzichte van 2018
  • Met een scoreverschil van 48% tussen de beste en slechtste presteerders neemt de kloof toe
  • HEMA is het best presterende bedrijf met de hoogste algemene score
  • ‘Digitale productervaring’ is de best scorende dimensie voor Nederlandse bedrijven
  • ‘Digitale marketing’ biedt de meeste mogelijkheden voor verbetering

AMSTERDAM–(BUSINESS WIRE)– De BearingPoint Digital Leaders Study 2020 laat zien dat Nederlandse bedrijven hun digitale volwassenheid door de jaren heen hebben verbeterd. Toch zijn er gebieden die aandacht behoeven om de hoge eisen van de klant bij te houden. Digitale klantinteractie zou centraal moeten staan in het business model van bedrijven om concurrenten voor te blijven. De kloof tussen de best presterende bedrijven, die uitblinken in hun digitale activiteiten, en de achterblijvende presteerders, neemt toe. De winnende Digital Leaders begrijpen hoe ze kleine veranderingen kunnen doorvoeren om zo snelheid te behouden. Ze maken gebruik van de beschikbare resources en minimaliseren afhankelijkheden. Hierdoor creëren ze uiteindelijk meer impact.

Het wordt duidelijk dat de belangrijkste uitdagingen op het gebied van digitale transformatie minder liggen op het gebied van technologie en meer op het gebied van de competenties, mentaliteit en cultuur van de mensen. Het geeft een positieve kijk op de toekomst: niet alleen startups, maar ook grote bedrijven gaan gewaagde stappen zetten om zich te positioneren voor een nieuw tijdperk van groei en duurzame waarde voor hun klanten.

Nu Digitaal de ‘nieuwe norm’ is geworden, is het de uitdaging om de laatste – vaak niet-technologische – belemmeringen weg te nemen om een echt klantgerichte en Data gestuurde organisatie te worden. Dit omvat een bedrijfscultuur die experimenteren, klantgerichtheid en radicale innovatie omarmt.

Belangrijkste onderzoeksresultaten per onderzoeksdimensie

  • Nederlandse bedrijven presteren het best op het gebied van digitale productervaring, met een gemiddelde van 3,4 (op een schaal van 5). De digitale volwassenheid is terug te zien in hun omni-channelstrategieën, waarbij bijna alle bedrijven voor mobiel geoptimaliseerde en responsieve sites hebben die schaalbaar zijn voor tablets en mobiele telefoons.
  • Op het gebied van e-commerce krijgen Nederlandse bedrijven een voldoende (2,9). Slechts 17% van de bedrijven gebruikt chatbots voor verkoopondersteuningsdiensten, wat een effectief hulpmiddel kan zijn.
  • Nederlandse bedrijven presteren voldoende op het gebied van e-CRM met een score van 2,3. Er is ruimte voor verbetering; slechts 37% van de bedrijven reageert binnen 2 werkdagen op e-mails en sommige reageren zelfs niet binnen een maand.
  • De dimensie Digitale Marketing scoort laag met een 1,9. Vooral de aanwezigheid op Social Media kan verbeteren: bijvoorbeeld slechts 17% gebruikt Instagram als advertentiekanaal.

Over de Digital Leaders Study

De editie van 2020 van onze Digital Leaders Study omvat onderzoek uit Ierland, Nederland, Noorwegen en Zweden. 300 bedrijven uit 11 industriëen zijn opgenomen in de studie die de volwassenheid van hun digitale klantinteractie beoordeelt in vier digitale dimensies: digitale marketing, digitale productervaring, e-commerce en e-CRM. Het Nederlandse onderzoek is voor de tweede keer uitgevoerd en omvatte 60 in Nederland gevestigde bedrijven uit 12 verschillende industrieën, die illustratief zijn voor hun branche in termen van omvang (omzet > 50 miljoen).

Over BearingPoint

BearingPoint is een onafhankelijk management- en technologieadviesbureau met Europese wortels en een wereldwijd bereik. Het bedrijf is actief in drie bedrijfsonderdelen: het eerste onderdeel omvat de adviesactiviteiten met een duidelijke focus op meerdere sleutelgebieden om de groei in alle regio’s te stimuleren. Het tweede onderdeel voorziet in IP-gestuurde managed services die verder gaan dan SaaS en biedt bedrijfskritieke services aan haar klanten ter ondersteuning van hun zakelijk succes. Het derde onderdeel levert de software voor succesvolle digitale transformatie en wettelijke vereisten. Het is ook ontworpen om innovatieve bedrijfsmodellen met klanten en partners te onderzoeken door de financiering en ontwikkeling van startups te stimuleren en optimaal gebruik te maken van ecosystemen.

De klanten van BearingPoint zijn veel van ‘s werelds toonaangevende bedrijven en organisaties. Het bedrijf heeft een wereldwijd adviesnetwerk met meer dan 10.000 mensen en ondersteunt klanten in meer dan 75 landen, en werkt samen met hen om meetbaar en duurzaam succes te bereiken.

Ga voor meer informatie naar:

Digital Leaders study: digitalleaders.bearingpoint.com/netherlands
Homepage: www.bearingpoint.com
LinkedIn: www.linkedin.com/company/bearingpoint
Twitter: @BearingPoint

Toppresteerders op de Nederlandse markt

Top 10 bedrijven in het algemeen

  1. HEMA
  2. Bol.com
  3. Hunkemöller
  4. Coolblue
  5. G-star
  6. Wehkamp
  7. MediaMarkt
  8. IKEA
  9. Ziggo
  10. TUI Nederland

Digitale leiders in een oogopslag

Digitale marketing

Ziggo (B2C)

Digitale productervaring

ING (B2C)

E-commerce

Jacobs Douwe Egberts

E-CRM

Hunkemöller

Industrieleiders

Retail – interieurzaken/warenhuizen

HEMA

Retail – elektronica

Bol.com

Retail – mode

Hunkemöller

Personenvervoer

TUI Nederland

Telecom

Ziggo (B2C)

Voedingsretail

Jumbo

Retail – openlucht/sport

ANWB

Banken

Rabobank (B2C)

Energie

Oxxio

Consumentengoederen

Friesland Campina

Post

PostNL

Technologie en productie

ASML

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Perscontactpersoon BearingPoint Netherlands
Marlieke Muller

Marketing Officer

Telefoon: +31 6 11833 633

E-mail: marlieke.muller@bearingpoint.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr