10:11 uur 20-04-2018

P&G verwerft de Consumer Health-activiteiten van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland

CINCINNATI–(BUSINESS WIRE)– The Procter & Gamble Company (NYSE: PG) heeft vandaag aangekondigd een overeenkomst te hebben gesloten voor de overname van de Consumer Health-activiteiten van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland, voor een aankoopprijs van ongeveer 3,4 miljard euro.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20180419006558/nl/

The Procter & Gamble Company (NYSE: PG) today announced it has signed an agreement to acquire the Co ...

The Procter & Gamble Company (NYSE: PG) today announced it has signed an agreement to acquire the Consumer Health business of Merck KGaA, Darmstadt, Germany. (Photo: Business Wire)

Deze overname stelt P&G in staat haar succesvolle activiteiten in de gezondheidszorg voor consumenten uit te breiden door een snelgroeiende portfolio van gedifferentieerde, door artsen ondersteunde merken toe te voegen verspreid over een brede geografische voetafdruk. Het voorziet P&G ook van sterke commerciële en leveringsmogelijkheden voor de gezondheidszorg, diepgaand technisch meesterschap en beproefd leiderschap in de gezondheidszorg voor de consument die een aanvulling zijn op P&G’s bestaande Health Care-mogelijkheden en -merken voor consumenten zoals Vicks, Metamucil, Pepto-Bismol, Crest en Oral-B.

“”We houden van de gestage, brede groei van de markt voor OTC-gezondheidszorg en zijn verheugd de Consumer Health-portfolio en -mensen van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland toe te voegen aan de P&G-familie,” aldus David Taylor, voorzitter van de Raad van Bestuur, President en Chief Executive Officer.

De overname door P&G van de Consumer Health-activiteiten van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland, zal de geografische OTC-schaal, merkportfolio en categorievoetafdruk van P&G verbeteren in de overgrote meerderheid van ‘s werelds top 15 OTC-markten. Deze merken bieden geweldige oplossingen voor het verlichten van spier-, gewrichts- en rugpijn, verkoudheid en hoofdpijn, en ondersteunen fysieke activiteit en mobiliteit, veelal behandelingsgebieden waar momenteel weinig ruimte aan is geboden in de portfolio van P&G.

“Onze Health Care- activiteiten hebben de afgelopen jaren gezorgd voor consistente groei en de creatie van een sterke aandeelhouderswaarde,“ stelde Steve Bishop, Group President, Global Health Care. “De Consumer Health-activiteiten van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland, bieden een sterke reeks merken, producten en capaciteiten en zorgen voor een aantrekkelijke en complementaire voetafdruk om de groei verder te verbeteren terwijl we onze bestaande toonaangevende merken blijven uitbreiden.”

De acquisitie van de Consumer Health-activiteiten van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland, vervangt en verbetert de zeer succesvolle PGT Healthcare joint venture die P&G had met Teva Pharmaceutical Industries (NYSE: TEVA), die op 1 juli 2018 zal worden beëindigd, in afwachting van goedkeuringen door de regelgevende instanties.

De PGT Healthcare joint venture leverde een onevenredige winst- en omzetgroei op en heeft sinds de oprichting een belangrijke aanwezigheid opgebouwd in meer dan 50 landen. Na een recente evaluatie concludeerden Teva en P&G echter dat de prioriteiten en strategieën niet meer op één lijn lagen en kwamen ze voorwaarden overeen waarbij het voor beide partijen voordelig zou zijn om het partnerschap te beëindigen. PGT-productactiva keren terug naar hun respectieve moedermaatschappijen om opnieuw onafhankelijke OTC-bedrijven te vestigen.

De Consumer Health-activiteiten van 1 miljard dollar van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland stegen de afgelopen twee jaar met 6% en bieden een breed scala aan OTC-productremedies om spier-, gewrichts- en rugpijn, verkoudheid en hoofdpijn te verlichten, evenals producten voor ondersteuning van fysieke activiteit en mobiliteit. Topmerken zijn Neurobion, Dolo-Neurobion, Femibion, Nasivin, Bion3, Seven Seas en Kytta, naast vele anderen. Deze worden voornamelijk in Europa, Latijns-Amerika en Azië verkocht.

“Deze leidende merken en de geweldige medewerkers van de Consumer Health-onderneming van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland, zullen onze Personal Health Care-activiteiten zeer goed aanvullen,” verklaarde Tom Finn, President, P&G Global Personal Health Care. “Deze overname helpt ons de omzet- en winstgroei voor P&G verder te stimuleren door de mogelijkheden en portfolioschaal te bieden die we nodig hebben om zelfstandig een succesvol OTC-bedrijf te runnen, zonder de hulp van een gezondheidszorgpartner.”

“De afstoting van onze Consumer Health is een belangrijke stap in onze strategische focus op innovatiegerichte bedrijven binnen Healthcare, Life Science en Performance Materials. Het is een duidelijk bewijs van onze voortdurende toewijding om onze portfolio actief vorm te geven als toonaangevend wetenschappelijk en technologisch bedrijf,” gaf Stefan Oschmann, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland, te kennen. “Consumer Health is een sterke onderneming die de best mogelijke kansen voor haar toekomstige ontwikkeling verdient. Met P&G hebben we een sterke, zeer erkende speler gevonden die over de nodige schaalgrootte beschikt om het bedrijf in de toekomst succesvol te kunnen besturen.”

“De wereldwijde schaal en de strategische interesse van P&G voor de gezondheid en het welzijn van consumenten bieden een uitstekende basis voor het versnellen van de groei, door de capaciteiten van onze teams te benutten en de Consumer Health-activiteiten winstgevend uit te breiden. De op de markt gebrachte portfolio’s, productpijplijnen en geografische voetafdrukken van beide bedrijven zijn zeer complementair,” merkte Belén Garijo, lid van de Raad van Bestuur van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland, en CEO Healthcare, op. “Met deze transactie blijven we onze strategie om een wereldwijde specialistische innovator te worden en doorbraakgeneesmiddelen voor patiënten te introduceren rigoreus verwezenlijken.”

De Consumer Health-onderneming van Merck KGaA, Darmstadt, Duitsland, is actief in 44 landen en omvat meer dan 900 producten. P&G streeft ernaar deze overeenkomst af te sluiten in het boekjaar 2018/19, onder voorbehoud van de gebruikelijke sluitingsvoorwaarden en reglementaire goedkeuring.

Over Procter & Gamble

P&G bedient consumenten over de hele wereld met een van de sterkste portfolio’s van vertrouwde merknamen, die bekend staan om hun kwaliteit en leiderschap, waaronder Always®, Ambi Pur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® en Whisper®. De P&G-gemeenschap ontplooit operationele activiteiten in circa 70 landen verspreid over de hele wereld. Ga naar http://www.pg.com voor het laatste nieuws en informatie over P&G en haar merken.

Toekomstgerichte verklaringen:

Bepaalde verklaringen in dit persbericht of deze presentatie, met uitzondering van zuiver historische informatie, waaronder schattingen, projecties, uitspraken met betrekking tot onze bedrijfsplannen, doelstellingen en verwachte bedrijfsresultaten, en de veronderstellingen waarop deze uitspraken zijn gebaseerd, zijn ‘toekomstgerichte verklaringen’ in de zin van de Private Securities Litigation Reform Act van 1995, Section 27A van de Securities Act van 1933 en Section 21E van de Securities Exchange Act van 1934. Deze toekomstgerichte verklaringen zijn over het algemeen te herkennen aan de woorden ‘geloven,’ ‘projecteren,’ ‘verwachten,’ ‘anticiperen,’ ‘schatten,’ ‘van plan zijn,’ ‘strategie,’ ‘toekomst,’ ‘kans,’ ‘plannen,’ ‘kunnen,’ ‘moeten,’ ‘zullen,’ ‘zouden,’ ‘zullen zijn,’ ‘zullen blijven,’ ‘zullen waarschijnlijk resulteren in’ en gelijkaardige uitdrukkingen. Toekomstgerichte verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen en veronderstellingen die onderhevig zijn aan risico’s en onzekerheden die ertoe kunnen leiden dat de resultaten wezenlijk verschillen van die uitgedrukt of geïmpliceerd in de toekomstgerichte verklaringen. We verplichten ons niet tot het publiekelijk bijwerken of herzien van toekomstgerichte verklaringen, hetzij als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.

Risico’s en onzekerheden waarop onze toekomstgerichte verklaringen betrekking hebben, omvatten, zonder beperking: (1) het vermogen om wereldwijde financiële risico’s met succes te beheren, inclusief wisselkoersschommelingen, wisselkoers-of prijscontroles en gelokaliseerde volatiliteit; (2) het vermogen om de lokale, regionale of wereldwijde economische volatiliteit met succes te beheren, inclusief verminderde marktgroeipercentages, en om voldoende inkomsten en cashflow te genereren om het Bedrijf toe te staan de verwachte terugkoop van aandelen en dividendbetalingen te beïnvloeden; (3) de mogelijkheid om verstoringen op kredietmarkten of wijzigingen in onze credit rating te beheren; (4) het vermogen om belangrijke productie- en leveringsregelingen te onderhouden (inclusief de uitvoering van supply chain-optimalisaties en regelingen voor alleenverkopers en exclusieve productiefabrieken) en om verstoring van het bedrijf te beheren als gevolg van factoren buiten onze controle, zoals natuurrampen en oorlogsdaden of terrorisme; (5) het vermogen om kostenfluctuaties en -druk succesvol te beheren, inclusief prijzen van goederenen en grondstoffen, en kosten van arbeid, transport, energie, pensioen en gezondheidszorg; (6) het vermogen om het voortouw te nemen op het gebied van innovatie, de nodige bescherming van intellectuele eigendom te verkrijgen en met succes te reageren op veranderende gewoonten van consumenten en technologische vorderingen bereikt door, en op octrooien verleend aan concurrenten; (7) het vermogen om te concurreren met onze lokale en wereldwijde concurrenten in nieuwe en bestaande verkoopkanalen, waaronder door met succes te reageren op concurrentiefactoren zoals prijzen, promotionele stimulansen en handelsvoorwaarden voor producten; (8) het vermogen om belangrijke klantrelaties te beheren en te onderhouden; (9) het vermogen om onze reputatie en merkwaarde te beschermen door met succes echte of vermeende problemen te beheren, inclusief zorgen over veiligheid, kwaliteit, ingrediënten, werkzaamheid of soortgelijke zaken die zich kunnen voordoen; (10) het vermogen om het financiële, juridische, reputationele en operationele risico dat gepaard gaat met relaties van derden, zoals onze leveranciers, distributeurs, contractanten en externe zakelijke partners, met succes te beheren; (11) het vermogen om te vertrouwen op belangrijke informatiesystemen, netwerken en diensten van het bedrijf en externe partijen en deze te onderhouden, en de veiligheid en functionaliteit van dergelijke systemen, netwerken en diensten en de daarin opgeslagen gegevens te handhaven; (12) het vermogen om onzekerheden met betrekking tot veranderende politieke omstandigheden (inclusief het besluit van het Verenigd Koninkrijk om de Europese Unie te verlaten) en mogelijke implicaties zoals wisselkoersschommelingen en marktconjunctuur met succes te beheren; (13) het vermogen om met succes wettelijke en juridische vereisten en aangelegenheden te beheren (inclusief maar niet beperkt tot die wetten en voorschriften met betrekking tot productaansprakelijkheid, intellectuele eigendom, antitrustwetten, gegevensbescherming, belasting, milieu en boekhouding en financiële rapportering) en om in behandeling zijnde zaken binnen de huidige schattingen op te lossen; (14) de mogelijkheid om wijzigingen in toepasselijke belastingwetten en -regelgeving te beheren, inclusief het handhaven van onze beoogde fiscale behandeling van afstotingen; (15) het vermogen om onze lopende activiteiten op het gebied van acquisitie, desinvestering en joint ventures met succes te beheren, in elk geval om de algehele bedrijfsstrategie en financiële doelstellingen van het bedrijf te bereiken zonder de basisdoelstellingen van de onderneming negatief te beïnvloeden; en (16) het vermogen om met succes productiviteitsverbeteringen en kostenbesparingen te realiseren en lopende organisatieveranderingen te beheren, terwijl met succes belangrijke medewerkers worden geïdentificeerd, ontwikkeld en behouden, ook in belangrijke groeimarkten waar de beschikbaarheid van geschoolde of ervaren werknemers beperkt kan zijn. Zie onze meest recente 10-K-, 10-Q- en 8-K-formulieren voor meer informatie over factoren die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten en gebeurtenissen wezenlijk afwijken van de geprojecteerde resultaten in dit document.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, welke als enige rechtsgeldig is.

 

Contacts

P&G Media:
Heather Huff, +1-513-622-1810
Huff.ha@pg.com
of
Tressie Rose, +1-513-983-4929
Rose.t.8@pg.com
of
P&G Investor Relations:
John Chevalier, +1-513-983-9974
Chevalier.jt@pg.com

 

Check out our twitter: @NewsNovumpr