Xsolla publiceert het State of Play-rapport voor het tweede kwartaal van 2025: mobiel gamen zal naar verwachting in 2025 $ 126 miljard bereiken te midden van een wereldwijde app-hausse, met een diepgaande analyse van trends, genres en…
Belangrijke onderwerpen zijn onder meer trends in in-app aankopen, genreprestaties, demografie van spelers, aanname van D2C-strategieën en hybride verdienmodellen.
Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20250702588206/nl/

Graphic: Xsolla
Xsolla publiceert het State of Play-rapport voor het tweede kwartaal van 2025: mobiel gamen zal naar verwachting in 2025 $ 126 miljard bereiken te midden van een wereldwijde app-hausse, met een diepgaande analyse van trends, genres en verdienmodellen.
LOS ANGELES–(BUSINESS WIRE)– Xsolla, een toonaangevend wereldwijd bedrijf in de videogame-industrie, kondigt met trots de release aan van de editie van ‘The Xsolla Report: The State of Play’ van het tweede kwartaal van 2025. Dit gedetailleerde rapport biedt cruciale inzichten, trends en kansen die het gamelandschap vormgeven en stelt professionals in de branche in staat zich aan te passen en te floreren in de snel veranderende hedendaagse markt.
In 2024 steeg het wereldwijde gebruik van mobiele apps tot een verbluffende 4,2 biljoen uur, een recordhoogte die leidde tot een enorme consumentenuitgave van $ 150 miljard op mobiele platforms. Mobiel gamen loopt voorop in deze trend, goed voor meer dan de helft van dat totaal. Ondanks een daling van 6% in het totale aantal gamedownloads, tot 49,6 miljard, stegen de inkomsten uit in-app aankopen (IAP), wat wijst op een grotere gebruikersbetrokkenheid en een waardevollere spelersgroep. En het momentum is nog lang niet voorbij: de inkomsten uit mobiel gamen zullen naar verwachting groeien met een gestage samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 5,57%, oplopend tot $ 126,06 miljard in 2025 en een duizelingwekkende $ 156,58 miljard in 2029.
Een diepere blik op de genreprestaties laat zien hoe ongelijkmatig het mobiele gamelandschap is. Rollenspellen (RPG’s) domineerden de omzet, met een solide succespercentage van 7,2% en een omzet van $ 2 miljard uit in-app aankopen. Strategiespellen volgden, met een succespercentage van 3,8% en een omzet van $ 352 miljoen. Maar simulatiespellen spanden de kroon, met meer dan 1 miljard downloads en het hoogste succespercentage van 10,2%, een teken van sterke gebruikersbetrokkenheid en -retentie.
De weg naar succes blijft steil: slechts 1,9% van de nieuwe titels overschreed de grens van $ 1 miljoen aan inkomsten, terwijl maar liefst 62% niets verdiende, wat de zeer competitieve, verzadigde en meedogenloze markt voor nieuwkomers onderstreept.
Nu ontwikkelaars op zoek zijn naar alternatieve groeimodellen, winnen direct-to-consumer (D2C)-strategieën aan populariteit. Uit een recent EU-onderzoek onder ontwikkelaars bleek dat 23% van de respondenten D2C-modellen heeft omarmd en 12% er actief mee bezig is. 62% moet dergelijke strategieën echter nog implementeren.
“De verschuiving op mobiel gebied is duidelijk: spelers geven meer uit, maar aan minder games met betere ondersteuning,” aldus Chris Hewish, President Communication & Strategy bij Xsolla. “Voor ontwikkelaars is de combinatie van hybride monetisatie- en distributiestrategieën essentieel voor duurzaamheid op de lange termijn.”
72% van de ontwikkelaars omarmt nu hybride modellen voor het genereren van inkomsten, die IAP’s, abonnementen en advertenties combineren om de omzet te maximaliseren en een breder publiek te bereiken. Naarmate de monetisatie evolueert, vormen deze modellen, naast LiveOps en strategische IP-samenwerkingen, de blauwdruk voor mobiel succes in 2025 en daarna.
Ga voor meer informatie en toegang tot de editie van ‘The Xsolla Report: The State of Play’ van het tweede kwartaal van 2025 naar: xsolla.pro/xsolla-report-q2
Over Xsolla
Xsolla is een toonaangevend wereldwijd bedrijf voor de handel in videogames met een robuuste en krachtige set tools en services die speciaal voor de branche zijn ontworpen. Sinds de oprichting in 2005 heeft Xsolla duizenden game-ontwikkelaars en -uitgevers van elke omvang geholpen bij het financieren, op de markt brengen, lanceren en genereren van inkomsten met hun games wereldwijd en op meerdere platforms. Als innovatieve leider op het gebied van game-commerce is het de missie van Xsolla om de inherente complexiteit van wereldwijde distributie, marketing en het genereren van inkomsten op te lossen, zodat onze partners meer geografische gebieden kunnen bereiken, meer inkomsten kunnen genereren en relaties kunnen opbouwen met gamers over de hele wereld. Xsolla heeft zijn hoofdkantoor en vestiging in Los Angeles, Californië, en kantoren in Londen, Berlijn, Seoul, Beijing, Kuala Lumpur, Raleigh, Tokio, Montreal en steden over de hele wereld.
Ga voor meer informatie naar xsolla.com.
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20250702588206/nl/
Contacts
Contactpersoon voor de media
Derrick Stembridge
Vice President Global Public Relations, Xsolla
d.stembridge@xsolla.com