14:58 uur 02-10-2025

80% van de bedrijven zijn er zeker van dat ze aan de verorderingen voor 2026 betreffende e-invoicing voldoen volgens de nieuwe enquête van Generix

De 6e jaarlijkse “Tax Reform & Electronic Invoicing Barometer” van Generix toont een sterk momentum, ruime paraatheid en tastbare voordelen op lange termijn van het automatiseren van facturatieprocessen aan.

PARIJS–(BUSINESS WIRE)– Generix, een internationaal bedrijf gespecialiseerd in bedrijfssoftware dat een uitgebreide portfolio SaaS-oplossingen aanbiedt voor de toeleveringsketen, financiën, handel en B2B-integratie, maakte vandaag de resultaten bekend van de 6e jaarlijkse “Tax Reform and Electronic Invoicing Barometer”, een enquête gehouden bij meer dan 200 Franse beslissingnemers van grote en middelgrote ondernemingen over hun e-invoicing praktijken en voorbereiding op de belastinghervorming van 2026/2027.

Volgens de resultaten van de studie zijn 80% van de bedrijven er zeker van dat ze kunnen voldoen aan de vereiste om tegen 1 september 2026, de deadline voor grote en middelgrote ondernemingen, 100% van hun facturen in een gestructureerd elektronisch formaat op te stellen. Nog beter: 58% van deze bedrijven zijn klaar om in 2025 te beginnen met het elektronisch verwerken van facturen.

Sinds de barometer van 2024 is het ecosysteem van de hervorming snel geëvolueerd, met een scherpe toename van Approved Platforms (van 56 naar 107), de implementatie van beta-testing pilots, de lancering van PPF, de publicatie van technische standaarden en richtlijnen, en de lancering van overheidsinstanties zoals de AFNOR-commissie en de PEPPOL-authoriteit.

Waar 34% van de respondenten inschat dat de totale kostprijs van het project meer dan €1 miljoen zal bedragen, zien bijna alle (99%) respondenten al de extra voordelen van automatisering, naast de conformiteit met de regelgeving.

“Met dergelijke hoge toepassingscijfers zijn ondernemingen al in staat om verschillende voordelen te verwezenlijken als positieve gevolgen van de naleving. Binnen de beperkingen van de hervorming zien ze al winstmogelijkheden,” verklaart Christophe Viry, Product & Marketing Director van Generix. “Naleving van de regelgeving vereist het verwerken van gestructureerde gegevens en de automatisering van inkomende en uitgaande facturatieketens. We zien nu al dat dit leidt tot voelbare besparingen in de hele bedrijfsactiviteit.”

De voorbije drie jaar bleven de automatiseringsscores zo goed als ongewijzigd, en zijn in feite gestegen, ten gunste van de automatisering van facturatieprocessen.

  • Automatisering van inkomende facturatieprocessen steeg tot 78%, vergeleken met 46% in 2023
  • Automatisering van uitgaande facturatieprocessen bedraagt 73% in 2025, vergeleken met 69% in 2023
  • Betrouwbaarheid van gegevens en de strijd tegen fouten en fraude steeg tot 62% in 2025, vergeleken met 42% in 2023
  • Verbeteringen in contantenbeheer steeg van 38% tot 60% tussen 2023 en 2025

Wat Generix betreft, verkreeg het in 2024 haar registratienummers als Approved Platform. Dankzij deze registratie kan Generix optreden als betrouwbare derde partij en voor rekening van haar klanten handelen om elektronische facturen uit te geven en te ontvangen, bedrijven in de nationale directory te beheren en e-reporting data voor de administratie te verzamelen.

Met meer dan 25 jaar ervaring als operator voor elektronische facturatie, beoogt Generix het toonaangevende Approved Platform te zijn qua facturatievolume en heeft het al heel wat contracten ondertekend, die in totaal een volume van meer dan 800 miljoen facturen vertegenwoordigen.

Methodologie

Online enquête, gevoerd door Exaegis in juni 2025 voor rekening van Generix, bij 206 Franse beslissingnemers (financiële directeurs, boekhoudingsdirecteurs, projectdirecteurs, bedrijfsdirecteurs, enz.) van grote en middelgrote ondernemingen in de sectoren Retail, Transport & Logistiek, Services en Industrie.

Over Generix

Generix is ​​een internationaal SaaS-bedrijf dat bedrijven helpt met elkaar te verbinden om elke digitale connectie in digitale waarde te transformeren. Het biedt een portfolio geavanceerde cloudoplossingen en services aangestuurd door AI om met vertrouwen de meest kritieke digitale bedrijfsprocessen te bevorderen in de toeleveringsketen, financiën en handel. Het biedt eveneens end-to-end B2B-integratie en oplossingen voor samenwerking, zodat bedrijven op digitale handelsnetwerken volledig actief kunnen zijn. Meer dan 900 werknemers van Generix zetten zich in om meer dan 5.000 klanten in meer dan 60 landen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het bedrijf helpt om per jaar meer dan 17 miljard berichten te verwerken, meer dan 600 miljoen palletten voor te bereiden, meer dan 800 miljoen facturen te beheren en meer dan 1 miljoen transportactiviteiten in goede banen te leiden. Generix gelooft in het gigantische groeipotentieel van de genetwerkte economie in een duurzame wereld. Meer informatie: www.generixgroup.com

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Mediavragen:
Laurel Case

news@talesplash.com
+1 315-663-6780

Check out our twitter: @NewsNovumpr