14:59 uur 24-07-2025

Multiply Group rondt overname van Tendam af, verdubbelt operationele EBITDA en breidt wereldwijde aanwezigheid uit

  • Tendam is qua marktaandeel de op één na grootste kledinggroep van Spanje en een van de toonaangevende omnichannel kledinggroepen van Europa.
  • De 12 gevestigde eigen modemerken van Tendam bieden diversiteit en internationale exposure, waardoor de aanwezigheid van de groep in consumentgerichte sectoren verder wordt versterkt.
  • De transactie, met een ondernemingswaarde van AED 5,6 miljard (€ 1,3 miljard), positioneert Multiply Group als een belangrijke speler in het wereldwijde retail- en kledinglandschap.

ABU DHABI, Verenigde Arabische Emiraten & MADRID & LONDEN & LUXEMBURG & PARIJS–(BUSINESS WIRE)– Multiply Group (ADX: MULTIPLY), de in Abu Dhabi gevestigde investeringsmaatschappij die wereldwijd investeert in bedrijven en deze exploiteert, heeft vandaag zijn eerste grote investering in Europa afgerond met de verwerving van een meerderheidsbelang in Tendam, in termen van marktaandeel de op één na grootste kledinggroep van Spanje1. De overeenkomst verdubbelt de operationele EBITDA van Multiply na consolidatie en breidt het model uit om toonaangevende bedrijven over te nemen, potentieel te ontsluiten via kapitaal en technologie en duurzaam marktleiderschap te realiseren.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20250723150349/nl/

Multiply Group Completes Acquisition of Tendam, Doubling Operational EBITDA and Expanding Global Footprint (Photo: AETOSWire)

Multiply Group Completes Acquisition of Tendam, Doubling Operational EBITDA and Expanding Global Footprint (Photo: AETOSWire)

Als een van de toonaangevende omnichannel kledingconcerns van Europa exploiteert Tendam meer dan 1.800 verkooppunten en voert het succesvolle digitale loyaliteitsprogramma’s uit in meer dan 80 markten, waaronder Spanje, Portugal, Frankrijk, de VAE en Latijns-Amerika. Hierdoor heeft het een uitstekende positie in het veranderende retaillandschap. Van betaalbare mode tot premium stijlen, de gediversifieerde portfolio van het bedrijf met 12 gevestigde merken bedient meerdere klantsegmenten via vooraanstaande modemerken zoals Women’s Secret, Springfield, Cortefiel en Pedro del Hierro.

Multiply heeft nu een meerderheidsbelang van 67,91% in Castellano Investments S.À R.L. (‘bedrijf’) (eigenaar van Tendam Brands S.A.U. en andere dochterondernemingen), terwijl Llano Holdings S.À R.L. en Arcadian Investments S.À R.L., de investeringsvehikels van CVC Funds en PAI Partners, minderheidsaandeelhouders blijven.

Met deze investering verdiept Multiply Group zijn investeringen in consumentgerichte sectoren en vestigt het zich in de retail- en kledingsector, waarbij Tendam een platformbedrijf wordt binnen de Retail & Apparel-tak van Multiply.

Multiply zal de volgende groeifase van Tendam leiden. Deze groei is gebaseerd op verdere internationale expansie in Europa, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. De integratie van AI in alle aspecten van het bedrijf, van sourcing tot klantprocessen, zal dit groeitraject ondersteunen en optimaal gebruik maken van de digitale infrastructuur die het bedrijf al heeft. Daarnaast zal Multiply de onderneming ondersteunen met betrekking tot gerichte fusies en overnames om nieuwe merken en categorieën te introduceren.

Samia Bouazza, Group CEO en Managing Director van Multiply Group, verklaarde: “Deze overname markeert de strategische intrede van Multiply Group in de retail- en kledingsector. Door een meerderheidsbelang te verwerven in een toonaangevend omnichannelplatform, investeren we in een toekomstgericht, presterend bedrijfsmodel, ondersteund door een uitstekend managementteam. Gebouwd op sterke, gevestigde eigen merken, biedt het platform de flexibiliteit en visie om uit te breiden naar nieuwe categorieën en opkomende merken wereldwijd op te schalen. Met onze expertise in het creëren van synergieën, het inzetten van AI en het stimuleren van strategische fusies en overnames, zijn we klaar om de groei te versnellen en langetermijnwaarde te creëren voor onze aandeelhouders.”

Vanuit strategisch oogpunt biedt de overname Multiply Group een belangrijke kans om het sterke merkplatform en de bewezen prestaties van Tendam te benutten om toekomstige groei te stimuleren, ondersteund door een gunstige consumentenklimaat in de wereldwijde kledingretailmarkt.

Jaume Miquel, voorzitter en CEO van Tendam, benadrukte: “Vandaag beginnen we aan een nieuw tijdperk. Samen zullen aandeelhouders en het managementteam het potentieel van Tendam volledig inzetten door onze merken uit te breiden naar nieuwe vormen, markten en kanalen, ondersteund door geavanceerde kunstmatige intelligentie en digitale technologie, en zo sterkere groei en winstgevendheid te realiseren via een uniek, ongeëvenaard omnichannel-merkecosysteem.”

Sinds 2020 heeft Tendam, aangestuurd door het bewezen managementteam, een gestage groei op kwartaalbasis gerealiseerd, het bedrijfsmodel in kernmarkten versterkt en tegelijkertijd de internationale aanwezigheid uitgebreid. Eind juni 2025 rapporteerde het bedrijf een omzet van € 1,4 miljard over de afgelopen twaalf maanden en een EBITDA na IFRS 16 van € 340,7 miljoen.

Multiply Group werd bij de transactie geadviseerd door Greenhill (een dochteronderneming van Mizuho), Hogan Lovells en KPMG. Castellano en zijn huidige aandeelhouders werden geadviseerd door Uria Menendez. Ramón Hermosilla Abogados en Latham & Watkins LLP waren de juridische adviseurs van Tendam bij deze transactie.

OVER MULTIPLY GROUP

Multiply Group PJSC is een in Abu Dhabi gevestigde investeringsmaatschappij die wereldwijd investeert in en actief is in transformatieve, cashgenererende bedrijven.

Multiply Group, bekend om zijn kenmerkende groeimindset, zal kapitaal blijven inzetten in zijn twee afzonderlijke takken. Beide hanteren een gedisciplineerde investeringsaanpak en zorgen voor consistente, duurzame waardecreatie voor onze aandeelhouders op de korte, middellange en lange termijn.

Multiply, de investerings- en activiteitentak in strategische verticale markten voor de lange termijn, investeert momenteel en is actief in Mobiliteit, Energie & Nutsbedrijven, Media & Communicatie, Wellness & Beauty en Retail & Kleding. Ankerinvesteringen genereren terugkerende inkomsten op lange termijn, waarmee aanvullende overnames worden gedaan.

Multiply+, de Group, doet verder aan opportunistische, sectoronafhankelijke investeringen, voornamelijk via minderheidsbelangen in private en publieke markten.

Ga voor meer informatie naar www.multiply.ae.

Over Tendam

Tendam is een toonaangevende Europese multibrand, omnichannel verticale kledingretailer en de op één na grootste speler in Spanje qua marktaandeel. Het bedrijf is actief in het premium massamarktsegment en is gebouwd op een volledig geïntegreerd, klantgericht en datagestuurd ecosysteem. Het bedrijf heeft momenteel 12 eigen merken: Women’secret, Springfield, Cortefiel, Pedro del Hierro, Hoss Intropia, Slowlove, High Spirits, Dash and Stars, OOTO, HI&BYE, Milano en de kinderkledinglijn Springfield Kids. Tendam verkoopt ook bijna 200 geselecteerde merken van derden via zijn multibrand, omnichannel platform.

Tendam is momenteel actief in meer dan 80 landen via meer dan 1800 verkooppunten (waaronder eigen winkels, corners en franchises) en online, met 33 websites voor acht van zijn eigen merken, zes apps en andere websites en marktplaatsen van derden. De zakelijke website van Tendam is te vinden op www.tendam.es

1 De overname van de activiteiten van Tendam in Bosnië en Herzegovina wordt pas van kracht nadat de bevoegde mededingingsautoriteit hiervoor toestemming heeft verleend. Deze goedkeuring wordt binnenkort verwacht.

Bron: AETOSWire

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Neem voor meer informatie contact op met:

W assim El Jurdi
Multiply Group

E: wassim@multiply.ae

Rawad Khattar
Weber Shandwick

M: +971 56 336 2131

E: rkhattar@webershandwick.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr