Toekomstige wetenschappers van Europa schitteren in de wetenschappelijke wedstrijd aan de wereldwijde Cambridge Schools
Winnaars uit Turkije, Oekraïne en de Tsjechische Republiek zijn koplopers in onderzoek naar duurzaamheid
Viering van jonge innovators die aan de hand van wetenschappelijk onderzoek mondiale problemen aanpakken
CAMBRIDGE, Engeland–(BUSINESS WIRE)– Drie studententeams uit scholen in Europa hebben awards gewonnen in de 2025 Cambridge Science Competition, een initiatief geleid door de International Education-groep van Cambridge University Press & Assessment (Cambridge). De winnende teams zijn afkomstig uit Turkije, Oekraïne en de Tsjechische Republiek en werden geselecteerd door een panel experts als juryleden van de University of Cambridge omwille van het hoge kaliber van hun projecten, die elk duurzaamheidsproblemen uit het echte leven aanpakken.
De wereldwijde Cambridge Science Competition, een extra-curriculair programma voor studenten tussen 14 en 16 jaar oud, moedigt passie voor innovatie, onderzoek en kritisch denken aan, terwijl praktijkgerichte labovaardigheden worden aangescherpt. De deelnemers worden uitgedaagd om projecten te ontwerpen met een relevantie uit het echte leven voor hun school of gemeenschap, met aandacht voor duurzaamheid. De wedstrijd van dit jaar kende een recordaantal inzendingen van studententeams die studeren voor een Cambridge IGCSE wetenschappelijke kwalificatie, onderwezen in 6.000 scholen over de hele wereld.
Winnaar ‘Best in Europe’ – Turkije
Studenten van het Beştepe College in Turkije wonnen de Europese hoofdprijs voor pioniersonderzoek naar het gebruik van probiotica afgeleid uit dennenappels om de oogstopbrengst van bonen te verbeteren. Door biologisch afbreekbare probiotische korrels te maken, bewees het team een opmerkelijke stijging van de groei van bonenplanten met 105% over een tijdsspanne van 20 dagen. Hun onderzoek kan de aanzet vormen voor een duurzaam, goedkoop alternatief voor chemische meststoffen.
Ilgın Yıldırım Usta, IGCSE biologieleraar, verklaart: “Dit project was meer dan enkel wetenschap. Het werd voor ons een kans om met iets groters verbinding te maken: onze verantwoordelijkheid voor het milieu en de toekomst van de landbouw.”
Ece Aydın, een van de studenten, voegde hieraan toe: “Deze ervaring heeft mij ertoe aangezet om steeds vragen te blijven stellen, nieuwsgierig te blijven en verder te werken aan oplossingen die de mensen maar ook de planeet kunnen helpen.”
Foto van het team hier beschikbaar.
Country Award – Oekraïne
Een studenteam van de Gymnasium A+ school in Oekraïne werd met een Country Award bekroond voor het ontwikkelen van biologisch afbreekbare bioplastics gemaakt op basis van bruinwier. Hun milieuvriendelijke materiaal biedt een flexibel, snel ontbindend alternatief voor plastics voor eenmalig gebruik, als antwoord op het prangende milieuprobleem.
Amina Sorochynska, een van de studenten, verklaart: “Het voelt geweldig om een prijs in deze wedstrijd te behalen. We hebben een passie voor milieuproblemen en wilden een biologisch afbreekbaar alternatief voor plastic vinden. Het is fantastisch te weten dat ons idee als potentieel bijzonder nuttig werd beschouwd.”
Foto van het team hier beschikbaar.
Country Award – Tsjechische Republiek
Studenten van de Townshend International School in de Tsjechische Republiek ontvingen eveneens een Country Award voor hun studie van het vermogen van mossen om water te absorberen en vervuilende stoffen te filteren.
Hun project toonde aan hoe mossen kunnen worden gebruikt om droogte te bestrijden en de kwaliteit van water te verbeteren omdat zij instaan voor een natuurlijke, biologische filtering en het vasthouden van vocht.
Abigail, een van de studenten, verklaart: “Nu we deze titel hebben gewonnen, heb ik meer vertrouwen in mijn capaciteiten om problemen op te lossen en oplossingen te bedenken. Deze ervaring heeft mij gemotiveerd om in de toekomst meer wetenschappelijke projecten te aanvaarden.”
Foto van het team hier beschikbaar.
Christine Ozden, Global Director for Climate Education van Cambridge, verklaart: “Deze studenten zijn een schitterend voorbeeld van wat er mogelijk is als jong talent de kans krijgt om wetenschap op een creatieve, zinvolle manier te verkennen. Deze drie opmerkelijke projecten bewijzen hoe Cambridge-studenten in Europa wetenschap gebruiken om uitdagingen uit het dagelijkse leven aan te pakken. Wat hen verenigt is niet alleen een geweldig wetenschappelijk denken en toepassing van de wetenschap, maar ook een diep verantwoordelijksgevoel gericht op het vorm geven van een betere toekomst.”
Meer informatie over deze wedstrijd: winnaars van de Cambridge Science Competition 2025.
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20250709111536/nl/
Contacts
Mediacontact
Dr Karen Birmingham
Hoofd Communicatie
International Education, Cambridge University Press & Assessment
karen.birmingham@cambridge.org