15:50 uur 07-06-2022

Groot onderzoek van Thales onder de bevolking voorspelt warm welkom voor de nieuwe Europese digitale ID-portemonnee (European Digital ID Wallet, EDIW)

Uit de resultaten blijkt dat twee derde van de Europese bevolking van plan is de nieuwe, door de EU gesteunde digitale portemonnee voor het veilig opslaan van identiteitskaarten, vergunningen en documenten op smartphones te gaan gebruiken; miljoenen dragen nu nog altijd onofficiële scans en foto’s van fysieke identiteitskaarten en andere documenten bij zich op hun mobiele apparaat

PARIS LA DÉFENSE–(BUSINESS WIRE)– Uit een groot nieuw onderzoek van Thales blijkt dat twee op de drie Europeanen uitkijken naar de komst van een door de EU gesteunde digitale ID-portemonnee voor het bewaren van hun identiteitskaart, rijbewijs en andere officiële documenten en ondertekende verklaringen op een smartphone. De resultaten laten ook zien dat weliswaar 27% momenteel gebruik maakt van een of andere officiële nationale digitale identiteitsvoorziening, maar dat 45% vertrouwt op onveilige, onofficiële, zelfgemaakte scans en foto’s van hun pasjes en documenten om hun identiteit en rechten aan te tonen.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20220605005014/nl/

Digitalisering leidt nu al tot een betere gebruikerservaring en vergemakkelijkt identificatie

Na een proeffase die in 2023 van start gaat, moet elke lidstaat burgers uiterlijk in 2024 een digitale ID-portemonnee aanbieden die in de hele EU kan worden gebruikt. De resultaten van het onderzoek onderstrepen duidelijk het belang van dit baanbrekende Europese initiatief dat gericht is op het bieden van een zo prettig mogelijke gebruikerservaring (UX) met het hoogst mogelijke beveiligingsniveau. Wat betreft de gebruikerservaring, vindt 34% van de ondervraagden het op dit moment lastig om hun identiteit aan te tonen tijdens het vernieuwen van een identiteitsbewijs, 30% ervaart problemen bij het verrichten van een kostbare aankoop en 29% ondervindt problemen bij het aanvragen van financiële diensten. Maar bij de 40% die dergelijke problemen ondervindt, daalt het cijfer tot slechts 5% of minder bij gebruik van een digitale versie.

Een succesvolle portemonnee moet voldoen aan de hoogste beveiligingsnormen

In op één na alle onderzochte landen wordt de overheid genoemd als de voorkeursaanbieder van de EDIW. Ondanks de brede publieke steun voor het idee, tonen de resultaten aan dat portemonnee-aanbieders aanzienlijke bezorgdheid met betrekking tot de beveiliging en gegevensprivacy moeten wegnemen bij potentiële gebruikers. Uit het onderzoek blijkt met name dat 65% van de Europeanen veiligheid als het belangrijkste kenmerk van een nieuwe portemonnee beschouwt, gevolgd door gebruiksgemak en privacy.

Resultaten brengen verschillen in de houding ten aanzien van de EDIW in verschillende landen aan het licht

Het onderzoek toont houdingsverschillen in verschillende landen. De Fransen en de Italianen zijn het meest positief over de EDIW; respectievelijk 85% en 75% van de ondervraagden geeft aan er gebruik van te zullen maken. Het enthousiasme voor de EDIW wordt ook beïnvloed door leeftijd en de ervaring van burgers met aanbieders van digitale portemonnees (zoals Apple, Google, Samsung) en nationale programma’s voor digitale identiteit, waaronder BankID in Zweden.

“Door burgers een veilige en eenvoudige methode te bieden om hun identiteit en rechten via een smartphone aan te tonen, maakt de EDIW soepele en veilige interactie tussen burgers, overheden en ondernemingen mogelijk. De resultaten van het onderzoek geven aanbieders een beter inzicht in de behoeften van burgers, zodat ze de acceptatie en het gebruik van de nieuwe portemonnees, die de komende 18 maanden in de hele EU zullen worden ingevoerd, kunnen optimaliseren. Als toonaangevend bedrijf op het gebied van digitale beveiliging en betrouwbare leverancier van digitale identiteit, blijft Thales zich volledig inzetten om aan deze behoeften te voldoen met oplossingen voor digitale portemonnees die zich in de praktijk hebben bewezen,” aldus Youzec Kurp, VP Identity and Biometric Solutions bij Thales.

Het onderzoek, uitgevoerd door Thales, vond plaats in december 2021. In totaal hebben 1835 burgers uit zeven verschillende EU-landen gedetailleerde antwoorden gegeven op een online vragenlijst. De volledige resultaten zijn nu beschikbaar in een nieuwe whitepaper: Understanding the European identity experience.

Over Thales

Thales (Euronext Parijs: HO) is een wereldwijd toonaangevend bedrijf op het gebied van geavanceerde technologieën dat veel investeert in digitale en ‘deep tech’-innovatie – connectiviteit, big data, kunstmatige intelligentie, cyberbeveiliging en quantum computing – om te bouwen aan een zelfverzekerde toekomst die cruciaal is voor de ontwikkeling van onze samenleving. Het bedrijf biedt oplossingen, diensten en producten die klanten – bedrijven, organisaties, staten – in sectoren als defensie, luchtvaart, ruimtevaart, transport en digitale identiteit en veiligheid helpen hun cruciale missies te realiseren door de mens centraal te stellen in het besluitvormingsproces.

Thales heeft 81.000 medewerkers in dienst, verspreid over 68 landen. In 2021 bedroeg de jaaromzet van de groep circa EUR 16,2 miljard.

MEER INFORMATIE

Thales Group
Marktpagina
HD-foto’s dowloaden
@Thalesgroup

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

PERS

Thales, Mediarelatios
Digital Identity and Security
Vanessa Viala

+33 (0)6 07 34 00 34

vanessa.viala@thalesgroup.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr