12:19 uur 11-11-2021

Duurzame mobiliteitstransitie in Eindhoven heeft tegen 2030 €172 miljoen extra nodig om Green Deal-doelstelling te bereiken

HELMOND, Nederland–(BUSINESS WIRE)– Steden zoals Eindhoven die nu investeren in duurzame stedelijke mobiliteit kunnen tegen 2030 een nettowinst van €276 miljoen opleveren, zo blijkt uit een nieuwe studie van EIT Urban Mobility [1]. Op Europees niveau zouden steden die overstappen op duurzame stedelijke mobiliteit een nettowinst opleveren van maximaal €128 per burger per jaar.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20211111005624/nl/

EIT Urban Mobility interactive tool (Graphic: EIT Urban Mobility)

EIT Urban Mobility interactive tool (Graphic: EIT Urban Mobility)

Vanaf nu tot 2030 heeft een stad als Eindhoven €172 miljoen extra investeringen in duurzaam mobiliteitsbeleid nodig vergeleken met business-as-usual.

Het implementeren van dit beleid zou een nettowinst opleveren van €276 miljoen, inclusief €93 miljoen aan bespaarde gezondheidskosten door het voorkomen van verontreiniging en dodelijke ongevallen [2]. Het rapport beveelt de meest kostenefficiënte beleidsmixen aan, afhankelijk van de grootte van de steden en de geografische locatie, die interactief kunnen worden verkend op de EIT Urban Mobility website [3].

https://public.tableau.com/views/CostsandBenefitsoftheUrbanMobilityTransitioninEurope/HOME?:language=en-US&:display_count=n&:origin=viz_share_link

Steden zoals Eindhoven kunnen een reeks specifieke beleidsmaatregelen inzetten om de CO2-reductiedoelstellingen van de Europese Green Deal [4] op een efficiënte manier te halen. De beste hefbomen voor Eindhoven zijn een gemeenschappelijk mobiliteits- en vraagbeheerbeleid, innovatieve diensten en vervoersinfrastructuur.

Deze beleidsmaatregelen zijn gericht op het stimuleren van “Mobility-as-a Service”-aanbiedingen, het verbeteren van autodelen en stedelijke leveringen, of het inzetten van gedeelde autonome voertuigen. Ze omvatten ook vraagafhankelijk vervoer, bus- en tramnetwerken, wandel- en fietsnetwerken, en stedelijke leveringscentra.

Focussen op verkeersmanagement en controlemaatregelen daarentegen is de duurste oplossing om de CO2-reductiedoelstellingen te halen.

Een duurzaam mobiliteitsbeleid zou steden als Eindhoven niet alleen op weg helpen om de CO2-reductiedoelstellingen te halen, maar zou ook de levenskwaliteit in stedelijke gebieden rechtstreeks verbeteren: de implementatie hiervan tot 2030 zou het aantal verkeersdoden verminderen van 1,9 naar 0,7 per 100 000 inwoners, het autobezit van 511 naar 321 per 1000 inwoners en het gebruik van actieve en gedeelde vervoersmiddelen met 44% verhogen.

Op EU-niveau hebben Europese steden, afhankelijk van de omvang en het type mobiliteitsbeleid dat tegen 2030 is geïmplementeerd, €86 miljard in extra investeringen nodig in duurzame stedelijke mobiliteit. De transitie kan tot €177 miljard nettowinst opleveren. Van deze nettowinst kunnen de steden €79 miljard aan bespaarde gezondheidskosten genereren door het voorkomen van verontreiniging en dodelijke ongevallen. Tegen 2050 kan elke euro die wordt geïnvesteerd in de transitie naar duurzame stedelijke mobiliteit resulteren in €2,32 tot €5,66 winst (€3,90 in inkomsten en €1,76 in externe effecten).

Het verslag zal officieel gepresenteerd worden op het Tomorrow.Mobility World Congress, dat van 16 november tot 18 november in Barcelona plaatsvindt. Vervoersdeskundigen TRT Trasporti e territorio [5] hebben de analyse uitgevoerd aan de hand van een model dat gebaseerd is op de doelstellingen van de Green Deal en de “Fit for 55”-beleidspakketten. De analyse is voornamelijk gericht op EU-27-steden met meer dan 50 000 inwoners.

EINDE

[1] Het verslag kan hier worden ingezien: https://www.eiturbanmobility.eu/wp-content/uploads/2021/10/Final-report_Long-version.pdf
[2] De zogenaamde externe effecten, die verband houden met de kosten die worden bespaard als gevolg van vermeden verwondingen en ziekten veroorzaakt door lucht- en geluidsoverlast, alsmede niet-uitgestoten broeikasgassen.

[3] https://public.tableau.com/views/CostsandBenefitsoftheUrbanMobilityTransitioninEurope/HOME?:language=en-US&:display_count=n&:origin=viz_share_link*

[4] De Green Deal verwacht tegen 2050 zo’n 90% vermindering van de uitstoot van broeikasgassen van de transportsector ten opzichte van 1990.

[5] Trasporti e territorio: http://www.trt.it/

ACHTERGROND

Over EIT Urban Mobility

EIT Urban Mobility, een initiatief van het Europees Instituut voor innovatie en technologie (EIT), een orgaan van de Europese Unie, heeft tot doel oplossingen en de transitie naar een gebruikersgericht, geïntegreerd en echt multimodaal vervoerssysteem te versnellen. Als toonaangevende Europese innovatiegemeenschap voor stedelijke mobiliteit, werkt EIT Urban Mobility aan het voorkomen van versnippering door de samenwerking tussen steden, het bedrijfsleven, de academische wereld, onderzoek en innovatie te vergemakkelijken om de meest dringende mobiliteitsuitdagingen van steden op te lossen. Door steden als proeftuinen te gebruiken, kunnen de partners uit de industrie, de onderzoekswereld en de universiteiten demonstreren hoe nieuwe technologieën echte problemen in echte steden kunnen oplossen door mensen, goederen en afval op een slimmere manier te vervoeren.

Ga voor meer informatie naar www.eiturbanmobility.eu

Contacts

Volg EIT Urban Mobility op:

Contactinformatie voor de pers:
Yoann Le Petit, Business Development Manager

E: yoann.lepetit@eiturbanmobility.eu
T: +49 176 63615408

Check out our twitter: @NewsNovumpr