09:54 uur 10-03-2021

‘Flagship’-rapport van Arthur D. Little spoort telecom bedrijven aan om de groei te versnellen door nieuwe diensten te omarmen en netwerkactiva opnieuw te configureren

LONDEN–(BUSINESS WIRE)– Arthur D. Little (ADL) heeft vandaag een belangrijk telecomrapport uitgebracht dat de belangrijkste strategieën identificeert om de waarde van netwerkactiva te ontsluiten, het productaanbod te diversifiëren en te slagen in een 5G-wereld. Met de titel “Tijd om de groei te versnellen” en gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder meer dan 100 leidinggevenden op C-niveau, wordt gekeken naar de manieren waarop telecom bedrijven kunnen voldoen aan de enorme vraag naar dataverkeer, terwijl ze verder gaan dan traditionele connectiviteit en legacy-diensten.

Het rapport identificeert drie hoofdgebieden waarop telecom bedrijven zich in de toekomst op moeten concentreren.

  • Maximeren van 5G potentieel. Om de klantervaring voor B2C verder te verbeteren, moeten telecom bedrijven en mediabedrijven allianties vormen en 5G gebruiken als een middel om nieuwe en aantrekkelijke producten voor consumenten te creëren – bijvoorbeeld premiumbundels die inhoud, ervaring en apparaten combineren op nieuwe en opwindende manieren. Om B2B-klanten oplossingen te bieden die verder gaan dan connectiviteit bieden mobiele privénetwerken (MPN’s) en network slicing belangrijke mogelijkheden voor het genereren van 5G-inkomsten. Om zakelijke kansen op het gebied van wholesale-infrastructuur te benutten, moeten telecom bedrijven ook een structurele scheiding overwegen in ComCo’s en NetCo’s.
  • Verder gaan dan kerndiensten. Telecombedrijven hebben tientallen jaren geprobeerd hun aanbod te diversifiëren, vaak zonder noemenswaardige ROI. Als we kijken naar verschillende opties die verder gaan dan de kern, identificeert het rapport hoe succesvol kan worden gediversifieerd en worden vier hoofdprioriteiten aanbevolen: op een markt richten die zowel aanzienlijke groei als inkomsten biedt; een multi-model aanpak bouwen die zowel interne als externe middelen combineert; werken vanuit een ‘start-up’-mentaliteit en in private equity-modus; en een gefaseerde en flexibele aanpak hanteren voor de uitrol die achtereenvolgens prioriteit geeft aan sleutelconcepten.
  • Herconfiguratie van de telecom activa. Het maximaliseren van het potentieel van 5G in de kernactiviteiten B2C en B2B, het opstarten van nieuwe wholesale-infrastructuurbedrijven en verder gaan dan de kern impliceert een passende herconfiguratie van de onderliggende activa en eigendomsstructuur. Hoewel herconfiguratie van activa niet nieuw is, is er een groeiende tranche van kansen die telecom bedrijven zouden moeten overwegen – het TowerCo-model belooft bijvoorbeeld meer opties voor het genereren van inkomsten. Herconfiguratie van activa kan waardecreatie stimuleren door financieringsbeperkingen op te heffen, het gebruik van activa te verhogen, investeringen te verkleinen, de groothandelswaardepropositie te versterken, de focus van het management op verschillende kernactiviteiten te vergroten en ongunstige regelgevende beslissingen te voorkomen.

Karim Taga, Managing Partner in ADL’s TIME (Telecommunications, Information Technology, Media & Electronics) Practice: “Het ‘schaareffect’ van een groter wordende kloof tussen inkomsten en investeringen betekent dat de druk op de cashflow van telecom bedrijven nog nooit zo groot is geweest. Leidinggevenden moeten groei realiseren terwijl ze moeten jongleren met zowel toenemende capex als de onwil van investeerders om dividenden te verlagen. En de COVID-19-pandemie heeft de zaken zeker niet geholpen.

De telecomindustrie heeft echter nog steeds een zeer mooie toekomst in het verschiet als ze bereid is de bestaande kansen te omarmen en verder te gaan dan haar traditionele comfortzone. We hopen dat deze laatste editie van ons ‘flagship’-rapport zowel inspiratie als begeleiding biedt voor leidinggevenden die momenteel strategieën bedenken om hun bedrijf vooruit te helpen. ”

Het rapport is te downloaden met de volgende link: www.adlittle.com/TimeToAccelerateGrowth

Contacts

Voor verdere informatie:

Sue Glanville/Cate Bonthuys

Catalyst Comms

+44 7715 817589

info@catalystcomms.co.uk

Check out our twitter: @NewsNovumpr