10:27 uur 11-02-2021

Wereldwijde studie naar automobiliteit door Arthur D. Little benadrukt onzekerheid op de markt

LONDON–(BUSINESS WIRE)– De belangrijkste bevindingen zijn:

– De totale vraag naar voertuigen is gedaald, waarbij milieuoverwegingen een belangrijke factor zijn.

– Bestuurders overwegen steeds vaker de overstap naar elektrisch, echter keuze in infrastructuur blijven een probleem

– Enthousiasme voor autonome voertuigen is afgenomen, hoewel China positief blijft

– Chinese consumenten zijn duidelijke positiever over nieuwe mobiliteitsdiensten en EV’s in vergelijking met de rest van de wereld.

– Fabrikanten moeten beter anticiperen op veranderingen in de vraag naar voertuigen en het eigendomsprofiel

Arthur D. Little (ADL) heeft vandaag de derde editie van zijn Global Automotive Mobility Study gepubliceerd. Onder de titel ‘The Future Of Automotive Mobility’, en gebaseerd op een wereldwijde enquête onder meer dan 8.500 eindklanten in 13 landen, toont het aan dat de wereldwijde automobielmarkten zich momenteel op een kruispunt bevinden. Hoewel de studie vaststelt dat de interne verbrandingsmotor de markt nog steeds domineert, wegen veel voertuigeigenaren de voor- en nadelen van elektrisch rijden tegen elkaar af ​​- als gevolg daarvan bestaat er verwarring over waar de automobielsector naartoe gaat en met welke snelheid.

Terwijl de vorige Global Automotive Mobility Study van ADL in 2018 een ‘business as usual’-industrie schetste die nog maar net de eerste stappen op weg naar elektrisch rijden zette, is het mobiliteitslandschap drie jaar later duidelijk anders. Er heeft zich bijvoorbeeld een dramatische verandering voorgedaan in zowel de vraag naar auto’s als de manier waarop het bezit ervan wordt ervaren – terwijl de COVID-19-pandemie de bescherming en onafhankelijkheid die een eigen auto biedt, heeft benadrukt, overweegt een aanzienlijk aantal mensen om er om milieuredenen afstand van te doen en alternatieve vervoersoplossingen te omarmen. Het samengestelde jaarlijkse groeipercentage van de auto-industrie van 2% is veel lager dan in het laatste onderzoek van ADL werd voorspeld.

De studie toont ook aan dat de overstap van benzine- en dieselauto’s reëel is en sterker wordt. Gevraagd naar hun volgende auto, gaf 29% van de respondenten de voorkeur aan een hybride product, terwijl 12% de overstap naar puur elektrisch overwoog. En als gevestigde merken geen EV-aanbod bieden, zijn veel van hun klanten klaar om naar andere fabrikanten te migreren. De marktgroei wordt echter belemmerd door zowel een beperkt modellenaanbod als een onvolwassen oplaadinfrastructuur, waarbij de actieradius van de voertuigen nog steeds wordt bepaald door de beschikbaarheid van openbare oplaadpunten.

Een van de meest intrigerende bevindingen van de studie is de opkomst van China als een ‘speciale markt’ met een duidelijk andere attitude ten opzichte van consumenten in de rest van de wereld. Terwijl bijvoorbeeld in zowel Europa als de VS de opwinding over autonome voertuigen met zelf aandrijving is afgenomen als gevolg van de angst voor de veiligheid, blijft 71% van de Chinese chauffeurs positief over het gebruik van dergelijke voertuigen. Ze zijn ook avontuurlijker in het uitproberen van nieuwe aandrijflijnen, mobiliteitsdiensten en zelfs aankoopopties – 71% van de chauffeurs in China zou bereid zijn een auto volledig online te kopen, tegen 35% in Europa en 42% in de VS. Gezien de omvang van de binnenlandse markt in China, kunnen deze opvattingen aanzienlijke gevolgen hebben voor de wereldwijde auto-industrie.

Klaus Schmitz, co-auteur van de studie en Partner in ADL’s Automotive and Manufacturing Practice, licht toe: “Hoewel de wereldwijde auto-industrie niet bepaald in rep en roer is, wijzen de bevindingen van deze studie zeker op aanzienlijke turbulentie, plus onzekerheid over de snelheid en richting van de markt. Gevestigde trends ontmoeten nieuwe, opkomende trends, wat onvermijdelijk heeft geleid tot een staat van verandering. Wij zijn van mening dat de industrie voor vier grote marktgerelateerde uitdagingen staat: hoe beter te anticiperen op veranderingen in de vraag naar en in het eigendomsprofiel van voertuigen; hoe beter over te schakelen naar elektrische voertuigen; hoe het segment mobiliteitsdiensten winstgevend kan groeien; en hoe de nieuwe waardeketen te optimaliseren. ”

Wolf-Dieter Hoppe, co-auteur van de studie en Partner in ADL’s Automotive and Manufacturing Practice, voegt hieraan toe: “Gezien de mate van onzekerheid in de sector, moet de auto-industrie een beter inzicht krijgen in de prioriteiten van de moderne bestuurder als ze het potentieel van elektrisch volledig wil benutten en de bezorgdheid over autonome voertuigen wil wegnemen. Dit vereist een evaluatie van de huidige investeringen en een weloverwogen berekening over hoe markten en de waardeketen er over tien jaar uit zullen zien. Voor fabrikanten die dit goed doen, liggen er aanzienlijke kansen.

De studie kan hier worden gedownload www.adlittle.com/TheFutureofAutomotiveMobility

Contacts

Voor verdere informatie:

Sue Glanville / Cate Bonthuys

Catalyst Comms

+44 7715 817589

info@catalystcomms.co.uk

Check out our twitter: @NewsNovumpr