23:49 uur 16-12-2020

Lemonade wint #FreeThePink-zaak tegen Deutsche Telekom in Frankrijk

Franse autoriteiten beslissen in het voordeel van Lemonade, waarmee een einde komt aan een monopolie van enkele decennia op de kleur roze in de financiële sector van het land.

NEW YORK & AMSTERDAM–(BUSINESS WIRE)– Lemonade, de verzekeringsmaatschappij die wordt aangestuurd door kunstmatige intelligentie en gedragseconomie, heeft aangekondigd een belangrijk pleit te hebben gewonnen tegen Deutsche Telekom over het gebruik van de kleur roze in Frankrijk.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20201216006021/nl/

(Photo: Business Wire)

(Photo: Business Wire)

Deutsche Telekom was in het bezit van het Franse handelsmerk op de kleur roze of magenta op het gebied van financiële dienstverlening (bekend als ‘klasse 36’) sinds het dit kleurmerk 25 jaar geleden registreerde. Dit is niet langer het geval. In een uitspraak van 15 december 2020 oordeelden de Franse autoriteiten dat “er geen bewijs is van normaal gebruik van dit merk voor de betwiste diensten” door Deutsche Telekom, waarmee wordt bevestigd dat “de eigenaar van het betwiste merk daarom zijn rechten moet worden ontnomen.”

De kleurrijke saga begon met de lancering van Lemonade in juni 2019 in Duitsland, toen Deutsche Telekom (het moederbedrijf van T-Mobile) verkondigde dat zijn heerschappij over de kleur roze zich uitstrekte tot verzekeringen en een rechterlijke uitspraak kreeg waarin Lemonade werd opgedragen de aanstootgevende kleur van al haar Duitse activa te verwijderen.

Uit eerbied voor de rechtbank bracht Lemonade de kleurveranderingen aan in Duitsland, maar in weerwil van Deutsche Telekom besloot Lemonade de reikwijdte van hun ‘magenta’-handelsmerk aan te vechten, te beginnen in Frankrijk en Duitsland, evenals de geldigheid van hun pan-Europees ‘magenta’-handelsmerk.

Frankrijk is de eerste van deze rechtsgebieden die een besluit uitvaardigt, en de uitspraak heeft de hegemonie van Deutsche Telekom over ‘roze’ doorbroken, wat een belangrijke mijlpaal is in de campagne van Lemonade voor #FreeThePink.

“De Franse beslissing betekent hopelijk een keerpunt in de strijd om het trollen van handelsmerken door Deutsche Telekom en T-Mobile te stoppen,” aldus Daniel Schreiber, CEO en medeoprichter van Lemonade. “In de afgelopen jaren heeft DT het gebruik verboden van de kleur roze door een technologie blog in de VS, een aspirant-horlogemaker die crowdfunding zocht op Indiegogo, een factuurverwerker in Nederland, een IT-winkel met negen personen in Engeland. Toen ze probeerden hun monopolie op roze uit te breiden naar de verzekeringssector, vonden we dat het tijd was om terug te vechten. Als een of ander brein bij Deutsche Telekom de kleur had uitgevonden, zou hun bezitterigheid logisch zijn. Maar als dat niet het geval is, ruiken de acties van het bedrijf gewoon naar zakelijke pesttactieken, waarbij legioenen advocaten proberen natuurlijke hulpbronnen voor zichzelf te houden – in dit geval een primaire kleur – die rechtmatig van iedereen zijn.”

Lemonade gebruikt roze prominent en trots sinds de oprichting in 2015. De Instagram-campagne, die eerst honderden alledaagse voorwerpen toonde die in roze verf waren gedompeld en sindsdien is uitgegroeid tot kunstwerken in opdracht die de specifieke tint roze vieren (hex-code #FF0083), is door tientallen miljoenen mensen bekeken. De kunstpublicatie van het bedrijf is te vinden op de toepasselijk genaamde ff0083.com.

Over Lemonade

Lemonade biedt huurders-, huiseigenaren- en huisdierenziektekostenverzekeringen in de Verenigde Staten, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen in Duitsland en Nederland, en huurdersverzekeringen in Frankrijk, via haar full-stack verzekeringsmaatschappijen. Aangestuurd door kunstmatige intelligentie en gedragseconomie, is Lemonade aan de slag gegaan om makelaars en bureaucratie te vervangen door bots en machine learning, gericht op nul papierwerk en instant alles. Lemonade, een gecertificeerde B-Corp, schenkt ongebruikte premies aan non-profitorganisaties die door haar gemeenschap worden geselecteerd tijdens de jaarlijkse Giveback.

Lemonade is momenteel beschikbaar voor het grootste deel van de Verenigde Staten, Duitsland, Nederland en Frankrijk en blijft zich wereldwijd uitbreiden.

Blijf in contact via @lemonade_inc of press@lemonade.com

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Lisa Horton

Lemonade@astrskpr.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr