10:00 uur 04-02-2020

TELUS Corporation voltooit overname van Competence Call Center via TELUS International

Fusie resulteert in aanzienlijke vergroting van bereik, groei en diversiteit van TELUS International

Europese aanwezigheid, activiteiten en klantenkring uitgebreid

Verhoogd groeipotentieel versterkt positie van TELUS International voor beursgang in de komende 12-24 maanden

VANCOUVER, British Columbia en LAS VEGAS–(BUSINESS WIRE)– TELUS Corporation (T-TSX; NYSE-TU) en haar internationale tak, TELUS International – een innovator op het gebied van klantbeleving die digitale oplossingen van de volgende generatie ontwerpt, bouwt en levert voor enkele van ’s werelds meest gevestigde merken, heeft vandaag de voltooiing bekendgemaakt van de eerder aangekondigde overname van Competence Call Center (CCC). TELUS International bezit nu een belang van 100% in CCC.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20200204005391/nl/

Het gefuseerde bedrijf beschikt over een nog uitgebreider portfolio van diensten op het gebied van klantbeleving, digitale transformatie, content moderation, IT-lifecycle, adviezen en digitale consultancy, risicobeheer en backofficeondersteuning, dat nieuwe markt- en groeimogelijkheden biedt.

“We zetten ons in voor een vriendelijke toekomst voor burgers wereldwijd – een toekomst waarin technologie de veiligheid en integriteit van de data en informatie die we dagelijks verwerken ondersteunt,” aldus Darren Entwistle, President en CEO van TELUS. “Door deze belangrijke overname kan ons team van TELUS International voortaan profiteren van de innovatieve denkwijze, vaardigheden en dynamische inzichten van meer dan 8500 CCC-medewerkers uit 11 Europese landen bij de ondersteuning van onze klanten overal ter wereld met innovatieve digitale oplossingen. Het is met veel genoegen dat we deze nieuwe teamleden verwelkomen binnen TELUS International. Deze belangrijke transactie is onze grootste internationale transactie ooit. Hiermee vergroten we het medewerkersbestand van TELUS International tot bijna 50.000 teamleden die service en ondersteuning bieden in meer dan 50 talen vanuit meer dan 50 uitvoeringscentra in 20 landen verspreid over Noord- en Midden-Amerika, Europa en Azië.”

“Het verheugt ons zeer te zien dat de opmerkelijke inspanningen, passie en ijver van ons team uiteindelijk heeft geleid tot de fusie tussen TELUS International en CCC – twee gelijkgestemde organisaties die beide erop gezicht zijn om de klant op de eerste plaats te zetten, goed te zorgen voor de leden van het team, en te investeren in de gemeenschappen waarbinnen we werken,” aldus Jeff Puritt, President en CEO van TELUS International. “Naast de vele voordelen die voortvloeien uit de aanzienlijke instroom van toptalent uit de sector, stellen de kernactiviteiten en aanvullende producten en diensten, locaties en talen van CCC ons in staat nieuwe markten met hoog groeipotentieel te betreden, en positioneert dit ons als waardevolle strategische partner die in staat is innovatieve allesomvattende oplossingen te leveren aan cliënten.”

“CCC is de derde grote overname van TELUS International binnen een periode van nog geen drie jaar. Hierdoor wordt ons momentum voor het realiseren van indrukwekkende groeidoelstellingen en een breder bereik van onze internationale activiteiten gevoed, en wordt tegelijkertijd de vereiste omvang van onze expertise op het gebied van content moderation en technologie van de volgende generatie vergroot zodat we ons kunnen onderscheiden en agressief kunnen concurreren op de markt,” vervolgt Puritt. Deze geslaagde fusies, in combinatie met de voortdurende gezonde organische groei, onder andere door de opening van nieuwe vestigingen in Guatemala City, Chengdu en Manilla in 2019, hebben geresulteerd in het benodigde bereik om een betekenisvolle verhoging van de waarde van de onderneming te realiseren en een beursgang te overwegen in de komende 12 tot 24 maanden, en TELUS International zodoende te positioneren voor verdere groei in de komende jaren.”

TELUS International blijft zich richten op samenwerking met cliënten in snelgroeiende sectoren als technologie, reizen en horeca, financiële diensten en technologie, telecommunicatie, games en gezondheidszorg. CCC bezet een sterke positie op het terrein van content moderation en telt grote, bekende internationale merken en socialemediabedrijven onder haar klanten.

“Dit is een bijzondere en belangrijke dag in het succesvolle 22-jarige bestaan van ons bedrijf,” aldus Christian Legat, CEO van CCC. “Met de officiële voltrekking van ons samenwerkingsverband met TELUS International, ligt de weg open naar het realiseren van de talrijke voordelen van de samenvoeging van onze sterk betrokken teams om onze kennis en vaardigheden en de middelen en het geografische bereik van onze beide ondernemingen te bundelen om rijke, eersteklas klantbelevingen te bieden vanuit meer regio’s verspreid over de hele wereld.”

De overname zal het bereik van TELUS International naar verwachting aanmerkelijk vergroten. Dit is een belangrijke en onderscheidende groeistimulans voor TELUS en zal een boost geven aan de geconsolideerde financiële en operationele resultaten van TELUS, met inbegrip van omzet, EBITDA en groei van de vrije cashflow, zoals eerder aangekondigd. De overname van CCC zal direct resulteren in groei van de omzet en EBITDA van TELUS en TELUS International, alsmede in groei van de EBITDA-marge van TELUS International. Verder zal de transactie, gelet op de geringe kapitaalintensiteit van de gecombineerde ondernemingen, naar verwachting tevens bijdragen tot een directe verhoging van de vrije cashflow.

Beide bedrijven hebben in de loop der jaren diverse onderscheidingen binnen hun sector in de wacht gesleept. In 2019 ontving TELUS International voor het derde opeenvolgende jaar een Achievers 50 Most Engaged Workplaces® Award en ontving het bedrijf de Gold Award in de categorie Employer of the Year voor bedrijfsservices tijdens de Stevie® Awards for Great Employers 2019. CCC ontving de onderscheiding CCV Quality Award 2019 voor klanttevredenheid.

Barclays en Rothschild & Co traden gezamenlijk op als financiële adviseurs en Shearman & Sterling LLP als juridisch adviseur van TELUS International voor deze transactie.

Over TELUS

TELUS (TSX: T, NYSE: TU) is een dynamisch, wereldwijd toonaangevend communicatie- en IT-bedrijf met een jaaromzet van CAD 15 miljard en 15 miljoen aangesloten klanten verspreid over de sectoren draadloos, data, spraak, entertainment, beveiliging en gezondheidszorg. We wenden onze wereldwijd toonaangevende technologie aan om opmerkelijke uitkomsten voor de mensen te realiseren. Bij ons staat de klant reeds van oudsher op de eerste plaats en dat klinkt door in elk aspect van onze activiteiten. Hierdoor hebben we ons ontwikkeld tot afgetekend leider op het gebied van het leveren van uitstekende klantenservice en klantentrouw. We worden gedreven door onze gepassioneerde doelstelling om het voortouw te nemen op weg naar een wereld van sociaal kapitalisme. Onze uiterst zinvolle en consistente filosofie om te geven aan onze leefgemeenschap heeft onze teamleden en gepensioneerden geïnspireerd sinds het jaar 2000 al meer dan CAD 700 miljoen en 1,4 miljoen dagen aan dienstverlening bij te dragen. Door deze ongekende vrijgevigheid en dit ongeëvenaarde vrijwilligerswerk onderscheidt TELUS zich als het meest vrijgevige bedrijf ter wereld. Ga naar telus.com voor meer informatie over TELUS.

Over TELUS International

TELUS International richt zich op het menselijk aspect bij het ontwerpen, opbouwen en leveren van technologisch hoogstaande digitale oplossingen van de volgende generatie met aanraakfunctionaliteit. Met bijna 50.000 teamleden alsmede uitvoeringscentra verspreid over Noord- en Midden-Amerika, Europa en Azië stimuleert TELUS International de innovatie van de klantbeleving door middel van digitale functionaliteit, bevlogen teamwerk, flexibel denken en een zorgzame cultuur waarin de klanten op de eerste plaats staan. Het bedrijf biedt oplossingen op het terrein van klantbeleving, digitale transformatie, content moderation, IT-lifecycle, adviezen en digitale consultancy, risicobeheer en back-officeondersteuning. TELUS International werkt samen met enkele van ’s werelds meest revolutionaire namen uit snelgroeiende sectoren als technologie, financiële diensten en fintech, games, reizen en horeca en de gezondheidszorg, hetgeen de groei van het bedrijf in elke fase aanwakkert. Het bedrijf is klanten van dienst in meer dan 50 talen. TELUS bezit een belang van circa 63% in TELUS International. De resterende circa 33% en 3% zijn in het bezit van respectievelijk Baring Private Equity Asia en het management van Competence Call Center. Meer informatie: telusinternational.com

Uitspraken met betrekking tot de toekomst:

Dit persbericht bevat uitspraken over verwachte gebeurtenissen in de toekomst, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, uitspraken over de verwachte voordelen van de transactie, de waarde van de onderneming en plannen voor de integratie ervan, en potentiële plannen voor en timing van een beursgang (IPO) van TELUS International. De aard van uitspraken met betrekking tot de toekomst noodzaakt TELUS bepaalde aannames en voorspellingen te doen en hierdoor zijn de uitspraken onderhevig aan inherente risico’s en onzekerheden. Het kan niet worden gegarandeerd dat de verwachte voordelen van de transactie worden gerealiseerd of dat een beursgang van TELUS International kan plaatsvinden binnen het beoogde tijdsbestek of dat deze überhaupt kan plaatsvinden. Er is een aanzienlijk risico dat de uitspraken met betrekking tot de toekomst niet nauwkeurig zullen blijken te zijn. De uitspraken met betrekking tot de toekomst in dit persbericht weerspiegelen onze verwachtingen op de datum van dit persbericht. Er is derhalve geen rekening gehouden met veranderingen die zich na deze datum voordoen. Lezers worden gewaarschuwd niet al te veel vertrouwen te stellen in uitspraken met betrekking tot de toekomst, aangezien diverse factoren ertoe kunnen leiden dat de gebeurtenissen in de werkelijkheid in aanzienlijke mate zullen afwijken van hetgeen wordt uitgedrukt in de uitspraken met betrekking tot de toekomst. Dit nieuwsbericht is dan ook onderworpen aan de disclaimer en wordt gekwalificeerd door de aannamen, kwalificaties en risicofactoren waarnaar wordt verwezen in de bespreking en analyse van het management van TELUS voor het derde kwartaal van 2019 en het jaarrapport van 2018, en in andere bekendmakingen van TELUS en documenten die zijn ingediend bij de commissie voor de aandelenhandel in Canada (in SEDAR op sedar.com) en in de Verenigde Staten (in EDGAR op sec.gov)TELUS wijst elke intentie of verplichting om uitspraken met betrekking tot de toekomst bij te werken of te herzien van de hand, tenzij de wet anders voorschrijft.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

TELUS International Media Relations
Ali Wilson

(604) 328-7093
ali.wilson@telusinternational.com

TELUS Media Relations
François Gaboury

(438) 862-5136

francois.gaboury@telus.com

TELUS Investor Relations
Ian McMillan

(604) 695-4314

ir@telus.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr