09:15 uur 23-08-2019

’s Werelds eerste waarmerk voor palmolievrije producten nu toegelaten in de Benelux

ADELAIDE, Australië–(BUSINESS WIRE)– POFCAP — Op 19 augustus 2017 (Internationale dag van de Orang Oetan) introduceerde POFCAP ’s werelds eerste waarmerk voor palmolievrije producten in Australië. Nu, 2 jaar later, viert POFCAP haar tweede verjaardag met 1088 producten die het waarmerk palmolievrij dragen, en nog eens honderden producten die op dit moment worden geëvalueerd. Het waarmerk is goedgekeurd in 19 landen: Australië, Schotland, Spanje, Noord-Ierland, Oostenrijk, Engeland, Wales, Zweden, de VS, Italië, Frankrijk, Finland, Nieuw-Zeeland, Singapore, Noorwegen, India en nu ook in België, Luxemburg en Nederland.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20190823005059/nl/

Palm Oil Free Certification Trademark (Photo: Business Wire)

Palm Oil Free Certification Trademark (Photo: Business Wire)

Jabrick – de ondeugende jonge orang oetan die is afgebeeld op het waarmerk, zelf slachtoffer van ontbossing, is binnenkort wereldwijd op verpakkingen te zien. (zie het verhaal van Jabrick op de website van POFCAP)

Sinds het begin heeft POFCAP vele wereldwijde primeurs gehad. Vooral noemenswaardig zijn ‘s werelds eerste evaluatie van een producent en fabrikant van plantaardige oliën (MSM Milling/Australië), een vitaminenmerk (Viridian Nutrition/Engeland), een producent van gezondheidssnacks (Enjoy Life Foods/VS), een producent van babyvoeding (LittleOak/Nieuw-Zeeland), een café (El Piano/Engeland), a culinaire school (Squaw Pies/Schotland), een cosmeticamerk (Sugar Venom/Australië), een merk van huidverzorgingsproducten (Amaranthine/Schotland) en een grondstoffenfabrikant (Afyren/Frankrijk).

Palmolie wordt op uitzonderlijk brede schaal gebruikt. Meer dan de helft van alle producten in de supermarkt bevat palmolie of een van de duizenden afgeleide stoffen daarvan. Het is een onderwerp van intensieve discussie, zowel wat betreft gezondheids- als milieu-aspecten. Aangezien meer dan 80% van de palmolie op niet-duurzame wijze wordt geproduceerd, heeft de bezorgdheid omtrent de gevolgen daarvan voor de regenwouden, wilde dieren en de klimaatcrisis veel mensen ertoe bewogen te kiezen voor producten die werkelijk palmolievrij zijn. Maar tenzij een product is geëvalueerd aan de hand van een onafhankelijk en goedgekeurd certificeringsprogramma, is het vrijwel onmogelijk om te bepalen of zogenaamd palmolievrije producten daadwerkelijk palmolievrij zijn.

Over het internationale waarmerk voor palmolievrije producten (POFCAP) POFCAP, het enige internationale waarmerk voor palmolievrije producten ter wereld, is eind-2017 geïntroduceerd in Australië. Thans is het een wereldwijd waarmerk dat in 20 landen is goedgekeurd voor het certificeren van merken. POFCAP evalueert of producten daadwerkelijk palmolievrij zijn. Twee van de voornaamste doelstellingen van het programma zijn consumenten die palmolie willen vermijden in verband met allergieën, dieetvoorschriften of ethische overwegingen te helpen in de winkel producten te vinden waarvan door middel van onafhankelijke evaluatie is vastgesteld dat ze daadwerkelijk 100% palmolievrij zijn, en 100% van de winst te verdelen onder non-gouvernementele partnerorganisaties van POFCAP die zich inzetten voor de bescherming van de regenwouden.

Meer informatie: www.palmoilfreecertification.org

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Palm Oil Free Certification Trademark

Bev Luff

E: pofcertification@iinet.net.au

Check out our twitter: @NewsNovumpr