12:00 uur 22-05-2019

Managed Service Providers leggen in 2019 focus op rol van strategisch adviseur

Jaarlijks onderzoek van Datto onder MSP´s laat groei zien in terugkerende services

AMSTERDAM–(BUSINESS WIRE)– Datto, Inc., de toonaangevende leverancier van IT-oplossingen die via managed service providers (MSP’s) worden geleverd, publiceert voor het derde achtereenvolgende jaar zijn State of the MSP Report. Het rapport is gebaseerd op een enquête onder meer dan 1.600 MSP’s wereldwijd en toont de continue evolutie van de MSP-branche. Deze groep dienstverleners wordt in toenemende mate strategisch adviseur van hun klanten en haalt een belangrijk deel van de omzet uit terugkerende IT-diensten.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20190522005091/nl/

(Graphic: Business Wire)

(Graphic: Business Wire)

“Deze studie toont wat we elke dag om ons heen zien – het is een geweldige tijd om een MSP te zijn. Het is een enorm dynamische omgeving”, zegt Rob Rae, vicepresident of business development van Datto. “Bijna de helft van de respondenten is al meer dan vijftien jaar actief in de branche en zegt dat het nu de beste tijd is om een MSP te zijn. Datto is al meer dan tien jaar met passie bezig met het leveren van de juiste technologie aan MSP’s. Zij ondersteunen de basis van de economie door hun werk voor kleine bedrijven.”

Nu IT een steeds grotere rol speelt in het succes van het mkb passen IT-dienstverleners hun businessmodellen aan door ook meer managed services te bieden. Meer dan 80 procent van de respondenten zegt dat terugkerende services een deel van hun omzet drijven. Dat wijst op een andere rol van IT-dienstverleners, die niet langer alleen ad-hoc-diensten leveren, maar ook een strategische partner worden van hun mkb-klanten. 44 procent geeft aan dat meer dan de helft van de omzet behaald wordt uit terugkerende diensten.

“Hoewel het aantrekken en aannemen van personeel voor MSP’s soms een uitdaging is, en hierdoor marketing en sales ook een lastig aspect van het werk kunnen zijn, is het MSP zijn een vak dat nooit stilstaat en continu in ontwikkeling is”, zegt Wayne Wilson, CEO van Wanbound. “Nederland moedigt digitalisering op heel veel vlakken aan en MSP’s groeien daarin mee. Dit biedt enorm veel voordelen, waardoor onze workflow sneller en efficiënter wordt. De diensten van Datto dragen elke dag bij aan de groei van onze business: van ons klantbeheer tot de back-up van klantendata met behulp van businesscontinuity-applicaties.”

Om meer omzet te halen uit managed services breiden MSP’s hun portfolio uit met diensten die traditioneel niet gekoppeld zijn aan langer lopende contracten. Een voorbeeld is Networking-as-a-Service. Kleine en middelgrote bedrijven zijn bereid om te betalen voor managed services om zo hun IT-infrastructuur en netwerken efficiënt draaiende te houden. Naast het aannemen van een meer strategische rol en het uitbreiden van het portfolio specialiseert 56 procent van de MSP’s zich in een bepaalde sector. De gezondheidszorg staat daarbij voor het tweede achtereenvolgende jaar op nummer één.

Om de groei in managed services te kunnen ondersteunen, verwacht 71 procent van de MSP’s de komende twaalf maanden meer mensen aan te nemen. Terwijl marketing en sales de belangrijkste uitdagingen vormen voor MSP’s, laat het onderzoek ook zien dat ze beter worden in dit aspect van hun business.

Security is ook een van de topprioriteiten van MSP’s en hun klanten. Ransomware en cybersecurity zijn meer dan verdubbeld als pijnpunt, van 14 procent in 2017 naar 30 procent in 2019.

Lees de resultaten van het State of MSP Report hier.

Over Datto

Datto beschermt bedrijfsgegevens en biedt tienduizenden snelgroeiende bedrijven over de gehele wereld een veilige verbinding. Datto’s Total Data Protection-oplossingen zorgen voor probleemloze toegang tot bedrijfsgegevens op locatie, onderweg en in de cloud. Door de bundeling met Autotask zijn ook businesssoftware en endpoint management geïntegreerd. Wereldwijd vertrouwen duizenden IT-dienstverleners op Datto’s combinatie van toonaangevende technologie en toegewijde dienstverlening, die er samen voor zorgen dat bedrijven ‘always on’ zijn. Het hoofdkantoor van Datto wereldwijd staat in Norwalk, Connecticut (VS). Het Europese hoofdkantoor staat in Reading, Engeland. Andere vestigingen bevinden zich in Rochester, Boston, Portland, Toronto, Londen, Singapore, Sydney, Frankfurt en Amsterdam. Bezoek www.datto.com voor meer informatie.

Contacts

Perscontact
Progress Communications
Corinna Peekel & Tessa Bron
Datto@progresscommunications.eu
T. 020 363 11 52