13:33 uur 13-11-2018

Arthur D. Little voorspelt grote veranderingen in waardeketen en winstdeling binnen de commerciële luchtvaartmarkt voor 2035

LONDEN–(BUSINESS WIRE)– Arthur D. Little (ADL) heeft vandaag een belangrijk nieuw rapport over de toekomst van de commerciële luchtvaartmarkt gepubliceerd. Het rapport voorspelt dat de sector tussen nu en 2035 meer zal veranderen dan in de voorgaande 80 jaar. Gedreven door een veranderende marktvraag, technologische doorbraken en wijzigingen in de regelgeving, zal dit invloed hebben op de bedrijfs- en operationele modellen van luchtvaartmaatschappijen, vliegtuigaanbieders en infrastructuuraanbieders.

Op basis van analyse van meer dan 130 trends en 15 megatrends, waaronder mass customization, nieuwe OEM-concurrentie, het leveren van aircraft-as-a-service en trends zoals korte afstand drones en hypersnelheid, schetst het ADL Luchtvaart 2035 rapport vijf mogelijke scenario’s:

1. Basisscenario – lean through automation. Sectorbreed verbeteren de marges door gebruik van technologieën zoals o.a. data-analyse, A.I. en robotica die grotere automatisering mogelijk maken.

2. Luchtvaart als oligopolie. De industrie wordt gedomineerd door een groep wereldwijd opererende leiders voor elke sector binnen het ecosysteem en door consolidatie wordt met weinig middelen geld verdiend.

3. Luchtvaart als nutsvoorzieningen. Regionale marktpartijen domineren, maar zoals binnen de nutssector worden factoren zoals vraag, prijzen en eigendom op een vergelijkbare manier gereguleerd. Strenge milieuwetgeving zal de totale inkomsten van de sector beperken, maar er is wel concurrentie in de markt.

4. Luchtvaart als service. Luchtvaartmaatschappijen verliezen macht en worden whitelabel exploitanten. Downstream en upstream wordt waarde gecreëerd door verticaal te integreren, de toegang tot klanten te beheersen of door goed gebruik van schaarse middelen.

5. Luchtvaart als warenhuis. Luchtvaartmaatschappijen houden controle over hun klanten, maar verdwijnen bekendheid als merk omdat de vliegtuigcabines worden verhuurd en geëxploiteerd door derden. Vloten worden beheerd door aanbieders van aircraft-as-a-service aanbieders.

Mathieu Blondel, Partner bij Arthur D. Little, legt uit: “Voor 2035 voorspelt onze analyse dat we een fundamenteel andere commerciële luchtvaartindustrie zullen zien, met grote potentiële verschuivingen voor de positie, inkomsten en marges van luchtvaartmaatschappijen, vliegtuigaanbieders en infrastructuuraanbieders. De vijf scenario’s beschreven in ons rapport laten zien dat het een turbulente reis wordt. Om veilig te landen moeten bedrijven in de hele luchtvaartindustrie nu handelen door kansen te grijpen en potentiële risico’s te beperken.

Het rapport benadrukt ook dat technologieën zoals connectiviteit, cybersecurity, blockchain, kunstmatige intelligentie en automatisering een grote impact hebben. Hierdoor worden nieuwe ontwikkelingen in de waardeketen mogelijk en kunnen modellen voor het genereren van werk en inkomsten heruitgevonden worden.

Het ADL Luchtvaart 2035 rapport is hier beschikbaar: www.adl.com/Aviation2035

 

Contacts

Arthur D. Little
Cate Bonthuys
Tel: +44 7746546773
cate@catalystcomms.co.uk

 

Check out our twitter: @NewsNovumpr