12:02 uur 15-02-2017

IntegenX kondigt een nieuw RapidHIT® ID cassettesysteem aan dat de bruikbaarheid van het meest gebruikersvriendelijke snelle DNA-systeem uitbreidt

PLEASANTON, Californië–(BUSINESS WIRE)– IntegenX Inc., de wereldwijde marktleider voor snelle identificatie van menselijk DNA, maakte de introductie bekend van de RapidHIT EXT-patroon voor geëxtraheerde en gekwantificeerde monsters, waardoor een snelle DNA-werkstroom wordt geboden met niet eerder vertoonde snelheid en gebruiksgemak, voor het analyseren van bewijsmonsters in het forensisch laboratorium. Door gebruik te maken van gezuiverd DNA dat is geëxtraheerd en gekwantificeerd met standaard labprotocols, is de EXT-patroon ideaal voor de verwerking van bij een misdrijf ontstane vlekken, met een snelle doorlooptijd. De nieuwe EXT-patroon kan DNA-profielen genereren uit monsters die niet meer dan 50 picogram DNA bevatten, waardoor de patroon behoort tot de gevoeligste forensische DNA-systemen die verkrijgbaar zijn.

Het RapidHIT ID-systeem is, bij gebruik met de nieuwe EXT-patroon, de eerste snelle DNA-technologie die bewijsmonsters kan uploaden in nationale DNA-databases, zoals het Combined DNA Index System (CODIS) van de FBI. Het RapidHIT-systeem gebruikt de beste industriestandaard chemische stoffen en software. Het volledig geautomatiseerde ontwerp bevat ook talrijke efficiënte opties die het genereren van DNA-profielen naadloos en handsfree laten verlopen.

“We zijn erg onder de indruk van het gebruiksgemak en van het grote aantal andere eigenschappen van het nieuwe systeem,” aldus Grayson Amick, Ph.D., Richland County Sheriff’s Department (RCSD) Forensics Lab. “Onlangs hebben we de interne validatie afgerond van het RapidHIT ID-systeem en een gewijzigde procedure geïmplementeerd met gebruikmaking van de EXT-patroon, waardoor RCSD in staat is om wangslijmvliesmonsters te uploaden in CODIS, alsmede geëxtraheerde, in aanmerking komende DNA-monsters afkomstig van plaatsen delict. Het is een geweldige uitbreiding van het RapidHIT ID-systeem dat het monsterextracten kan verwerken naast wangslijmvliesmonsters.”

“IntegenX was het eerste bedrijf dat een simpel en kosteneffectief middel heeft ontwikkeld voor het genereren van een forensisch DNA-profiel op de plaats van handeling voor het testen van arrestanten dat uiteindelijk een rol kan spelen bij het helpen verminderen van de achterstand bij de verwerking van DNA-monsters in ons land,” verklaart slachtofferrechtenvoorvechtster Mai Fernandez van het National Center for Victims of Crime. “We hebben er nu een middel bij voor de forensische laboratoria om te helpen bij het stroomlijnen van hun werkstroom als hulpmiddel bij ingewikkelde DNA-tests zoals verkrachtingspakketten.”

“We zijn vereerd dat we forensische laboratoria van nog een ander innovatief middel hebben kunnen voorzien,” aldus Robert A. Schueren, President and Chief Executive Officer van IntegenX. “Het ontwikkelen van een oplossing die zoveel mogelijkheden biedt om de achterstand bij de verwerking van alle soorten forensische DNA-monsters te helpen verminderen en mogelijk maken dat monsters op de plaats delict snel worden geüpload naar CODIS, is nog een belangrijke ontwikkeling van de technologie.”

De baanbrekende ontwikkelingsvalidatiestudie van het RapidHIT ID-systeem werd onlangs gepubliceerd in het prestigieuze Forensic Science International: Geneticshttp://www.fsigenetics.com/article/S1872-4973(17)30005-4/pdf

IntegenX Inc., met zijn hoofdkantoor in Pleasanton, Californië, is marktleider op het gebied van snelle identificatietechnologie van menselijk DNA. IntegenX technologieplatforms integreren geavanceerde mogelijkheden op het gebied van fluïdica, optica en biochemie voor de productie van ‘sample-to-answer’-producten voor op DNA gebaseerde onderzoeken van de menselijke identiteit voor forensische toepassingen en toepassingen op het gebied van wetshandhaving. Bezoek voor meer informatie www.integenx.com. IntegenX, het IntegenX logo en RapidHIT zijn de geregistreerde handelsmerken van IntegenX Inc.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.