16:06 uur 03-03-2016

Hannover Marketing & Tourismus: 3.866.030 overnachtingen in de regio Hannover

HANNOVER, Duitsland–(BUSINESS WIRE)– Hannover registreerde een recordaantal overnachtingen terwijl het toerisme in de regio in 2015 nieuwe hoogten bereikte. Doordat bezoekers een totaal van 2.232.282 overnachtingen doorbrachten in de hoofdstad van de deelstaat Nedersaksen, is het Hannover gelukt om de beste prestaties ooit – neergezet in 2011 (2,106 miljoen overnachtingen) en 2000, het jaar dat EXPO werd gehouden in de stad (2,030 miljoen) – te overtreffen door 126.124 extra overnachtingen te bereiken.

Dit Smart News-persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: http://www.businesswire.com/news/home/20160303005719/nl/

3.866.030: Hannover heeft meer overnachtende bezoekers dan ooit getrokken. (foto: Business Wire)3.866.030: Hannover heeft meer overnachtende bezoekers dan ooit getrokken. (foto: Business Wire)

Het Bureau voor de Statistiek van de deelstaat Nedersaksen meldde dat het cijfer van 2015 is gestegen met 150.010 ten opzichte van het voorgaande jaar, wat overeenkomt met een groei van 7,2%. Als alle 21 gemeenten die deel uitmaken van de regio Hannover in overweging worden genomen, was er sprake van 170.027 meer overnachtingen, wat neerkomt op 4,6% meer dan in 2014.

De langetermijntoename qua bezoekers van het gebied is ook indrukwekkend:

Hannover telde in 1999 ongeveer 1,1 miljoen overnachtingen, maar dit cijfer is tot 2015 meer dan verdubbeld.

Hans Christian Nolte, manager van Hannover Marketing und Tourismus GmbH, is ook zeer tevreden met het groeiend aantal bezoekers. Hij verklaart: “In monetaire termen, zijn de extra 150.010 overnachtingen van Hannover gelijk aan meer dan € 27 miljoen meer in bruto-omzet ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze groei komt niet alleen de hotelsector ten goede, maar ook winkeliers, restaurants en bars, en aanbieders van recreatie en amusement. Al met al zorgt dit ervoor dat het profiel van het toerisme als factor in de economie van de regio Hannover verder wordt versterkt.”

(Bron: dwif 2015, gemiddelde uitgave per gast die overnacht in Hannover: € 181,70; voor de regio Hannover: € 141,10)

Het hogere aantal bezoekers, vooral op het gebied van recreatief toerisme, betekende dat hotels het kamergebruik in de loop van de tijd naar volle tevredenheid hebben kunnen verbeteren. De gemiddelde bezettingsgraad voor slaapfaciliteiten kwam in 2015 op 45,2%, waarmee het 2,3% is gestegen ten opzichte van het overeenkomstige cijfer van 2014.

Cijfers en activiteiten buiten Duitsland

Bezoekers van buiten Duitsland waren goed voor 499.893 overnachtingen in Hannover, wat een groei van 9,7% ten opzichte van het voorgaande jaar vertegenwoordigt. In de regio als geheel was er sprake van een stijging van 6,6% van het aantal niet-Duitse bezoekers. Met andere woorden, meer dan 25% van alle bezoekers kwam van buiten Duitsland. De grootste cohort in deze groep waren afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk (43.434 overnachtingen), gevolgd door Polen en Nederland.

Er was ook een solide groei van bezoekers uit de partnerlanden van de beurzen van 2015: het cijfer van CeBIT-partnerland China is met 31,1% toegenomen, terwijl het aantal bezoekers uit India (partner van Hannover Messe) met 66,4% is gestegen ten opzichte van 2014.

Een groot aantal verschillende overzeese activiteiten van HMTG zorgde er bovendien voor dat 8,6% meer bezoekers uit de VS in de verleiding kwam om in 2015 naar Hannover te komen. Deze stijging is afdoende bewijs voor het internationale bereik van de stad en haar beurzen, een feit dat binnenkort opnieuw onderstreept zal worden door de aanstaande verschijning van de Amerikaanse president Barack Obama bij de opening van de HANNOVER MESSE in april.

Nieuw record voor de ‘Negen steden in Nedersaksen’

De coöperatieve vereniging genaamd 9 Städte in Niedersachsen, of ‘Negen steden in Nedersaksen’, heeft ook goed nieuws te melden met betrekking tot overnachtingen in 2015: toen de cijfers voor alle leden waren opgeteld, kwamen ze voor de eerste keer tot meer dan 5 miljoen.

Hans Christian Nolte, woordvoerder van de ‘Negen steden’-vereniging, is van mening dat deze prestatie te danken is aan de consistente reclamestrategie van de groep en de keuze van de kernthema’s: “Door de unieke en gevarieerde mix van attracties van de deelnemende steden te presenteren en door nieuwe doelgroepen aan te spreken, waren alle leden in staat om te profiteren van het eindresultaat.”

Informatie over Hannover is beschikbaar in uw taal op

www.visit-hannover.com/languages

De Hannover Pro app en al de bijbehorende locatiespecifieke informatie vindt u

Contacts

Hannover Marketing und Tourismus GmbH
Maike Scheunemann
Public relations
Telefoon: +49(0)511/123490-26
Fax: +49(0)511/12349017
presse@hannover-marketing.de

Check out our twitter: @NewsNovumpr