15:56 uur 08-02-2016

De Republiek Georgië kiest Anaklia Development Consortium voor de aanleg van een diepe zeehaven in Anaklia

TBILISI, Georgië–(BUSINESS WIRE)– Het ministerie van Economische Zaken en Duurzame Ontwikkeling heeft vandaag bekendgemaakt dat het Anaklia Development Consortium LLC het contract is gegund om de diepe zeehaven in Anaklia te bouwen en te ontwikkelen. Het project van USD 2,5 miljard creëert een nieuwe zeedoorgang tussen China en Europa waardoor het herstel van de historische Zijderoute weer een stapje dichterbij komt en de nationale en regionale economische groei wordt gestimuleerd.

Dit Smart News-persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: http://www.businesswire.com/news/home/20160208005537/nl/

(Photo: Business Wire)(Photo: Business Wire)

Het Anaklia Development Consortium is een samenwerkingsverband tussen TBC Holding LLC gevestigd in Georgië, en Conti International LLC, een grote Amerikaanse ontwikkelaar van infrastructuur- en kapitaalprojecten. Andere belangrijke partners zijn de toonaangevende ontwerpers van havens Moffatt & Nichol en de eminente handelsadviseur voor havens Maritime & Transport Business Solutions uit Nederland.

De regering van Georgië die het project heeft geïnitieerd heeft toegezegd USD 100 miljoen te investeren om het succes van het project te garanderen.

Mamuka Khazaradze, oprichter en president van TBC Holding en oprichter en voorzitter van TBC Bank JSC voegt daaraan toe: “Het Anaklia project is een unieke belegging in het herstel van de Zijderoute met dividendbetaling voor generaties werknemers in Azië en Europa . De regering van Georgië verdient veel lof voor haar vooruitziende blik om dit project op te zetten, en ervoor te zorgen dat het de steun ontvangt die noodzakelijk is voor de voltooiing ervan. De mate waarin de regering betrokken is, weerspiegelt duidelijk het enorme economische belang voor het land en de regio van de haven.”

De bouw van het project begint volgens planning tegen het einde van 2016, onder voorbehoud van de eindevaluatie van het milieu. De haven is drie jaar na de het begin van de bouw operationeel. Naar verwachting schept het project zeker 3400 banen tijdens de bouwfase, en 6400 banen om de haven na de voltooiing te runnen. De haven heeft de capaciteit om 100 miljoen ton vracht te verwerken, en genereert 0,5% van het BNP per jaar in 2025.

Kurt Conti, CEO en voorzitter van Conti International, merkt op: “We zijn opgetogen en vereerd dat we het contract hebben verworven om de ontwikkeling van de infrastructuur van Anaklia’s diepe zeehaven uit te voeren. We verheugen ons om met de werkzaamheden te beginnen en om samen te werken met de regering van Georgië om nieuwe routes te creëren van Azië naar Europa, en om het economisch potentieel van de buurlanden van Georgië en landen in de Kaukasus die niet aan zee liggen te ontsluiten.”

Anaklia ligt strategisch aan de oostelijke rand van de Zwarte Zee, op de kortste route van China naar Europa. Onlangs is de route het middelpunt geworden voor USD 40 miljard aan Chinese infrastructuurbeleggingen in het kader van het Silk Road Development Fund en is nu al goed voor 26% van het buitenlandse handelsvolume van China. De recentelijk vrijgekomen USD 100 miljard van de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) omdersteunt ook de regionale ontwikkeling van de infrastructuur. Het herstel van de Zijderoute geniet ook in Georgië de hoogste prioriteit en bouwt voort op de Deep and Comprehensive Free Industrial Agreement (DCFTA) van de regering met de Europese Unie van december 2014.

Als onderdeel van huidige overeenkomst krijgt het Anaklia Development Consortium ook het recht om vrije industriële zone te ontwikkelen die de activiteiten en de handel van de haven ondersteunt en de thuisbasis vormt voor lokale en internationale ondernemers. De zone wordt beheerd met een belastingvrije structuur om zodoende scheepvaartbedrijven, fabrikanten, bedrijven en werknemers te stimuleren om te verhuizen en de haven te gebruiken.

De haven van Anaklia is klaar om de Kaukasus en Centraal-Azië nieuw leven in te blazen door handelsroutes open te stellen voor buurlanden en niet aan zee grenzende landen als Armenië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Kirgizstan en Tadzjikistan. Deze landen zijn beperkt toegankelijk en de ontwikkeling van de infrastructuur in Anaklia kan miljoenen inwoners van Centraal-Azië en de Kaukasus de efficiëntste en veiligste route bieden.

Over de Anaklia Deep Sea Port:

  • De haven omspant meer dan 400 hectare land. Het Anaklia Development Consortium krijgt voor 49 jaar de exclusieve en onherroepelijke rechten om dit land te gebruiken.
  • De geschatte kapitaaluitgaven voor de haven bedragen tot USD 2,5 miljard.
  • De haven biedt schepen tot post-Panamax-grootte diepzeetoegang.
  • Na voltooiing heeft de haven de capaciteit om 100 miljoen ton vracht per jaar te verwerken.
  • De haven wordt de belangrijkste toegangspoort voor invoer voor ongeveer 17 miljoen inwoners van de niet aan zee grenzende Kaukasus en 146 miljoen inwoners van Centraal-Aziatische landen.
  • Door de infrastructuurcapaciteit en de diepte van de diepe zeehaven kan de haven de grootste schepen op de Zwarte Zee die te groot zijn om aan te leggen bij een van de bestaande Georgische havens bedienen.
  • De haven heeft de capaciteit om schepen van 10.000 TEU (equivalent van twintigvoetscontainer) te ankeren.
  • Het Anaklia Development Consortium krijgt ook het recht om een vrije industriële zone te ontwikkelen op ongeveer 600 hectare land naast de haven.
  • De state-of-the-art apparatuur en andere operationele efficiëntie van de diepe zeehaven leveren naar verwachting een kostenvoordeel op van meer dan USD 170 per TEU.
  • De Europese Commissie heeft voorspeld dat een modernisering van de transportdiensten via Anaklia de economie van de EU 10 miljard euro in 2030 bespaart en de bijbehorende kosten voor havenfaciliteiten verlaagt met bijna 7%.

Over het Anaklia Development Consortium LLC (or “ADC”)

ADC is een consortium van TBC Holding LLC uit Georgië en Conti International LLC uit de Verenigde Staten. TBC Holding werd opgericht door Mamuka Khazaradze, tevens oprichter en voorzitter van TBC Bank JSC. Conti International LLC is een belangrijke ontwikkelaar van infrastructuur- en kapitaalprojecten. ADC is in bespreking om andere leden op te nemen, waaronder partners uit China. De bestuurders van ADC zijn proactieve, inventieve ondernemers die al twintig jaar samenwerken en kunnen bogen op een bewezen staat van dienst op het gebied van ethisch zakendoen. ADC heeft een structuur opgezet van voorlopige overeenkomsten met uiteenlopende mondiale spelers op het gebied van haven- en transportinfrastructuur om de haven van Anaklia succes op lange termijn te garanderen.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, welke als enige rechtsgeldig is.

Contacts

voor de media:
Conti International
Jeanine Wright, +1 732 520 5066
Jwright@conticorp.com
of
TBC Holding
Rusudan Phanozishvili, +995 599 104043
r.phanozishvili@tbcholding.ge
of
Finsbury VK
Anastasia Gorokhova, +44 (0) 20 7073 6266
Anastasia.Gorokhova@Finsbury.com< /a>
of
Finsbury US
Graham Buck, +1 646 805 2024
Graham.Buck@Finsbury.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr